• Pepper Keenan (Corrosion Of Conformity) - 57
  • Ricky Nelson† - 84
  • Vince McAllister (Pentagram)† - 69

Fellwarden - Wreathed In Mourncloud
Label: Eisenwald
Fellwarden - Wreathed In Mourncloud
Het kan niet anders of de agenda van Frank Allain – beter bekend onder zijn pseudoniem The Watcher – is goed gevuld. De Brit is sinds 2006 actief als zanger en gitarist in de inmiddels vrij bekend geworden atmosferische folk/blackmetalband Fen, waarmee hij vorig jaar het zesde album The Dead Light afleverde. Naast zijn activiteiten voor deze groep richtte hij in 2014 Fellwarden op, samen met zijn maatje Pete Aplin (Havenless) op drums. Aplin is overigens inmiddels ook actief in Allain’s hoofdband, wat dus maakt dat Fellwarden inmiddels volledig uit muzikanten van Fen bestaat.

Dat is ook goed te horen, want Fellwarden maakt muziek die als twee druppels water op die van Fen lijkt. Denk aan een combinatie van epische, atmosferische black metal met veel ruimte voor uitgesponnen, meanderende riffs en akoestisch gitaarwerk, aangevuld met subtiele, folky melodieën. Inderdaad: precies zoals Fen klinkt. Het enige verschil is dat Fellwarden misschien iets ongepolijster is en de blackmetalkant van het gezelschap iets meer benadrukt, zeker ten opzichte van het meer progressieve, laatste album van Fen (het eerder genoemde The Dead Light). Ook de wat prominenter aanwezige, ondersteunende synths laten een iets andere kant horen, maar de stijlverschillen zijn minimaal.

De muziek van Fellwarden mag dan in de lijn der verwachtingen liggen, de uitvoering is er niet minder om. De zes vrij lange tracks op Wreathed In Mourncloud klinken stuk voor stuk uitstekend. Ze weten als geen ander grimmige riffs te combineren met een heroïsche, epische ‘vibe’ en door weer en wind gegroefde, sfeervolle melodielijnen. De prachtige hoes, die vooral op vinylformaat uitstekend tot zijn recht zal komen, reflecteert de kern van de muziek op dit album perfect. Het geheel vloeit in volstrekte harmonie in elkaar over. De beste tracks zijn het afwisselende Scaffel’s Blight - met een akoestisch gedeelte met fluisterzang dat sterk aan Agalloch herinnert - en het machtige, aan Wolves In The Throne Room refererende titelnummer.

Eigenlijk hoeft Wreathed In Mourncloud verder nauwelijks beschreven te worden. Liefhebbers van deze muzikanten weten wat ze kunnen verwachten. Fellwarden biedt atmosferische black metal uit het boekje, waarin de geest van Agalloch nooit ver weg is. De plaat mag dan al enkele maanden geleden verschenen zijn, het is een perfecte manier om de herfst in te luiden.

1. Pathmaker
2. Scafell's Blight
3. A Premonition