Sepulchral Curse - Only Ashes Remain
Label: Transcending Obscurity Records

Sepulchral Curse - Only Ashes Remain

Het is een publiek geheim voor liefhebbers van death metal dat Transcending Obscurity Records een aantal zeer talentvolle deathmetalbands in de stal heeft staan. Een debuutalbum dat via Transcending verschijnt, is daarom per definitie de moeite van het beluisteren waard. Soms zitten daar juweeltjes tussen en dat is ook het geval met Only Ashes Remain, het debuutalbum van Sepulchral Curse.

Op het internet doet een theorie de ronde dat Finland helemaal niet bestaat. Een relatief grote groep mensen is daar hardnekkig in gaan geloven. Datzelfde heb ik meerdere keren gelezen over Finse death metal. Onzin natuurlijk, want de Finnen geven wel degelijk een eigen draai aan deze stijl. Het probleem is dat iedere Finse band een andere insteek kiest, waardoor je moeilijk de stijl als geheel als typisch Fins kunt kenmerken. Ik noem bijvoorbeeld Abhorrence, Amorphis, Convulse en Sentenced. Stuk voor stuk bands die van invloed zijn geweest op de ontwikkeling van death metal. En vergeet Demigod niet. Sepulchral Curse treedt in de voetsporen van de oude meesters en is een schoolvoorbeeld van een Finse band die het allemaal net weer iets anders aanpakt dan de grote massa.

De basis wordt gevormd door ouderwetse death in Amerikaanse stijl, vermengd met thrash, groove, melodeath en elementen uit black metal. Door het gevarieerde karakter ligt het album meteen prettig in het gehoor, maar Only Ashes Remain is absoluut een groeiplaat. Wat meteen opvalt is de goede mix. Alle instrumenten en details komen goed tot hun recht en toch klinkt het niet te clean. De smerige sound die onlosmakelijk verbonden is met ouderwetse death is nog voldoende aanwezig.

Zonder enig intro knalt From Within The Bowels Of The Earth uit de speakers. De openingstrack zet de toon voor deze plaat. De diepe grunts en technische riffs die de US-stijl kenmerken, worden na een minuut afgewisseld door een groovende passage. Halverwege doen screams hun intrede en opeens klinkt Sepulchral Curse onmiskenbaar als een Scandinavische band. Die mengeling van stijlen vormt de basis. Swarming Blackness ontpopt zich na meerdere luisterbeurten tot de favoriete track, op de voet gevolgd door Dead Stars Drawing Spirals. De andere nummers doen er nauwelijks voor onder. Zo heeft het uitgesponnen Maan Tuhkien Uneen een progressiever karakter en verveelt het geen seconde.

Only Ashes Remain is een uitstekend debuutalbum van een band die mij niet bekend was. Toch had ik Sepulchral Curse al kunnen kennen als ik beter de releases van Transcending Obscurity Records in de gaten had gehouden. De tweede ep At The Onset Of Extinction (2016) kwam eveneens via dat label uit. Die release is destijds zeer goed ontvangen, maar heb ik niet opgemerkt. Zorg dat jou zoiets niet gebeurt, want Sepulchral Curse is verplichte kost voor liefhebbers van ouderwets goede death.

1. From Within The Bowels Of The Earth
2. Swarming Blackness
3. Into The Depths Unknown