Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

• Justin Broadrick (Godflesh) - 53
  • Louis Svitek (Ministry) - 59
  • Sander Gommans (After Forever) - 44

Thundermother - Heat Wave
Label: AFM Records

Thundermother - Heat Wave

Heat Wave is de vierde plaat van de Zweedse rock-'n-rollformatie Thundermother. De groep rond gitarist Filippa Nässil werd voorzien van een flinke dosis nieuwe energie toen zij de complete band verving in 2017. Dat is te horen op het aardige Thundermother (2018), waarop de aanstekelijke, stevige gitaarrock je om de oren vliegt. Op die plaat is echter ook het een en ander aan te merken op het gebied van verstaanbaarheid van de teksten van zangeres Guernica Mancini en op de songwriting. Een album lang interesseren lukte de groep destijds nog niet.

Dat commentaar heeft de vierkoppige meidengroep ter harte genomen, want Heat Wave is een flinke stap vooruit. Zo zijn de teksten van Mancini een stuk beter te verstaan. De stevige AC/DC-achtige rock-'n-roll in een modern jasje à la Airbourne en Danko Jones wint daardoor aan kracht. Zeker wanneer de teksten een belangrijkere rol spelen (Bad Habbits, Mexico, Sleep). Af en toe wil een woord nog weleens verloren gaan in een klankexplosie of wilde uithaal, maar dat is een stuk minder het geval dan voorheen.

Ook wat betreft songwriting is er vooruitgang geboekt. Bovendien slaat de band een iets andere richting in dan de rechttoe-rechtaan rockers waar de eerste drie platen op leunen. Dit keer is de gehele groep betrokken geweest bij het schrijfproces. Het levert naast de traditionele, enthousiaste rockers een divers geluid op dat bol staat van de bluesinvloeden (Mexico). Daarnaast zijn er ook wat meer popinvloeden, vooral tijdens de geslaagde powerballad Purple Sky en de stamper Bad Habbits, die voorzien is van heerlijke basloopjes en de meest intense gitaarsolo van het album.

Die wisseling van muzikale focus heeft echter ook een keerzijde, want de ballad Sleep voelt misplaatst. De song zou niet hebben misstaan op een album van een of andere countryzangeres, maar valt bij Thundermother buiten de boot. Het is een bescheiden misstap op dit Heat Wave, dat anderszins een band laat horen die flinke stappen in de juiste richting heeft gemaakt.

1. Loud And Alive
2. Dog From Hell
3. Back In '76