• René Rutten (The Gathering) - 50
  • Roy Bittan (Bruce Springsteen) - 73

• Natasha Shneider (Queens Of The Stone Age) - 2008

U.D.O. Und Das Musikkorps Der Bundeswehr - We Are One
Label: AFM Records

U.D.O. Und Das Musikkorps Der Bundeswehr  - We Are One

Op muziekgebied is er maar weinig wat Udo Dirkschneider niet heeft gedaan. De zanger die ooit bekend werd met Accept, maar inmiddels al decennialang solo de wereld verblijdt met een constante stroom aan degelijke Duitse metal, had echter nog geen plaat gemaakt met het muziekkorps van de Duitse Bundeswehr. Live waren de kleine metalvocalist en de Duitse muziektroepen al met elkaar bekend, want Dirkschneider heeft met hen een optreden verzorgd op Wacken Open Air 2015. Die samenwerking beviel zo goed, dat er heden een langspeler uitkomt met een speelduur van ruim een uur. De titel is We Are One. Het album bevat vijftien nummers, waarin Dirkschneider, zijn band én het zestigkoppig Musikkorps Der Bundeswehr sappige heavy metal doorspekken met grootse orkestrale elementen.

Door de jaren heen zijn er diverse van dit soort projecten geweest. Dat leidde af en toe tot aardige arrangementen of wat leuke nummers, maar vaak was de nieuwigheid er snel vanaf en waren deze exercities snel vergeten. U.D.O. met orkest klinkt op papier dan ook niet direct aantrekkelijk, maar die aanname blijkt volkomen onterecht. Dirkschneider en de zijnen maken indruk met pakkende songs die voorzien zijn van arrangementen die in dienst staan van deze tracks. De nauwe samenwerking tussen band, orkest en arrangeurs werpt zijn vruchten af, want ondanks de hoge mate van bombast, partijen die soms balanceren op het randje van complete kitsch, en op het eerste gehoor ietwat vreemde koorpartijen (denk aan Devin Townsend), werkt de combinatie U.D.O. en orkest prima. Het zijn geen grote pogingen tot het schrijven van symfonieën of andere kunststukken, maar metalsongs die verfraaid zijn met spannende koperblazerspartijen, koorelementen en velerlei andere (blaas)instrumenten.

De essentie van de songs is echter metal. De arrangementen doen af en toe denken aan filmmuziek bij een spannende actiekraker (Pandemonium, We Are One, Love And Sin). Elders hebben zij het karakter van Disney-achtige kerstmuziek (Children Of The World) of die van een dolle komedie (Future Is The Reason Why).

Alle elementen van een typische U.D.O.-plaat zijn aanwezig: de stevige rockers, traditonele metaltracks, speedmetalinvloeden, de dreigende, gedragen midtempo hymnes en meer. Het orkest versterkt het karakter van de songs en draagt iets wezenlijks bij. Future Is The Reason Why wordt er des te aangrijpender door, terwijl het zonder al de versiering en koorzang niet veel meer zou zijn dan de zoveelste hymne. Datzelfde geldt voor het ijzersterke, spannende Rebel Town, dat samen met de titelsong, waarin er een flinke The A-Team-referentie verstopt zit, Love And Sin en de warme 80s-ballad Neon Diamond tot de grote hoogtepunten behoort. Let tijdens de laatstgenoemde track ook eens op de bijzonder aantrekkelijke hobopartij.

Erg veel valt er niet aan te merken op deze plaat, al zijn de louter instrumentale tracks een stuk minder interessant dan de opgeleukte metalsongs. Het neigt tijdens deze eerste categorie af en toe te veel naar kitsch. Met een speelduur van vijfenzeventig minuten is het ook niet vreemd dat er passages zijn die minder bevallen. Het gezelschap had zich wellicht kunnen beperken tot de echte (rock)songs, omdat deze simpelweg het beste werken, zo bewijst ook het venijnige We Strike Back tegen het einde van de plaat.

Tekstueel zijn er veel verwijzingen naar de huidige staat van het milieu en andere zaken die om aandacht en inspanning vragen om de toekomst van volgende generaties zeker te stellen. Buiten een muzikale uitstap is We Are One dan ook een album waaruit maatschappelijk bewustzijn spreekt. Wie daar niet op zit te wachten, kan zich tevredenstellen met een aangename en geslaagde combinatie van metal en orkest. Het aanstekelijke spelplezier spreekt uit vrijwel de gehele schijf, ook uit de stukken die minder willen pakken. Dirkschneider levert al decennialang prima platen af. De opzet van We Are One mag dan grootser zijn, in de basis is er weinig verschil en wordt er vrijwel nergens het idee van een goede metaltrack uit het oog verloren.

1. Pandemonium
2. We Are One
3. Love And Sin