Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • Arve Heimdal (Crest Of Darkness) - 51
  • Dan Spitz (Anthrax) - 59
  • Donald Tardy (Obituary) - 52
  • Ilya "Alan" Piyaev (Psilocybe Larvae) - 50
  • Matt Devries (Chimaira) - 45

• Geoff Nicholls (Black Sabbath) - 2017

The Wizar'd - Subterranean Exile
Label: Cruz del Sur Music

The Wizar'd - Subterranean Exile

Onder Australië ligt het eiland Tasmanië, bij u wellicht bekend vanwege de Tasmaanse duivel. In de hoofdstad Hobart huist al ruim 15 jaar de obscure doomformatie The Wizar'd. Het vorige album Ancient Tome Of Arckane Knowledge dateert uit 2013 en het was de bedoeling dat hierna snel een ep zou volgen. Bandleider Ol' Rusty kreeg echter een ingeving om andere wegen in te slaan. Het heeft dus fors langer geduurd, maar is er nu wel sprake van een volwaardig album. De band heeft in de tussentijd een gedaanteverwisseling ondergaan. Bassiste Tangerine Dream is verdwenen, tweede gitarist Blackie heeft nu de bas ter hand genomen. Nieuw in de band is gitarist Master of the Night.

Nieuwe muzikale wegen leiden vaak tot een ander geluid en een ander soort nummers. Dat is op Subterranean Exile dan ook aan de orde. De instrumenten zijn minder laag gestemd en de meeste nummers zijn net even een tikje sneller dan op een gemiddeld doom-album, terwijl de NWOBHM-invloeden nu de boventoon voeren. Muzikaal doet het allemaal heel erg veel denken aan Witchfinder General en een flinke snuif Pagan Altar. Wizard's Revenge is hier een zeer duidelijk voorbeeld van. De zang van Ol' Rusty is niet aan verandering onderhevig geweest. Zijn markante stem heeft veel weg van een bekakt pratende Engelse aristocraat van zo'n twee eeuwen geleden. Denk daarbij maar eens aan toneelstukken of films die zich in die periode afspelen. De speelduur van Subterranean Exile is met 35 minuten aan de magere kant, zeker als je bedenkt dat het zeven jaar heeft geduurd om met dit album op de proppen te komen.

Voor doomfans is Subterranean Exile hoogstwaarschijnlijk de minst interessante plaat uit het oeuvre van The Wizar'd. Die zullen het zware basgeluid van Tangerine Dream node missen. Liefhebbers van de al eerder genoemde NWOBHM, die niet vies zijn van wat doominvloeden, zullen hier wel veel plezier aan beleven en dit album wellicht nog wat punten extra toebedelen.

1. Subterranean Exile
2. Wizard's Revenge
3. Master Of The Night