• Randy Rhoads (Ozzy Osbourne)† - 65
  • Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Elephant Tree - Habits
Label: Holy Roar Records

Elephant Tree  - Habits

Het heeft even geduurd, maar na vier jaar wachten is er eindelijk een nieuwe plaat van Elephant Tree. Deze Engelse psychedelische stoner/doomformatie brengt met Elephant Tree (2016) een plaat uit die deels gestoeld is op zware, fuzzy gitaarpartijen. De groep komt verfrissend uit de hoek met het folk-achtige karakter van de songs en de bijzondere sfeer die de plaat ademt. Elephant Tree begint in 2017 al met schrijven van nieuwe songs, maar duikt pas begin 2019 de studio in. Het lange wachten op Habits is het meer dan waard, want de Londenaren leveren hier een prachtig nieuw album.

Aan de bestaande line-up van Peter Holland (bas, zang), Jack Townley (gitaar) en Sam Hart (drums) is inmiddels John Slattery (synths, gitaar) toegevoegd. De grootste verandering zit hem echter in de ontwikkeling die de muzikanten hebben doorgemaakt. De veelbelovende, maar nog niet perfecte liedjes van vier jaar geleden hebben plaatsgemaakt voor grootse, meeslepende composities met een kop en een staart. De cleane, dromerige vocalen sluiten beter aan op de groovende, fuzzy gitaarriffs en de opzwepende ritmesectie. De luchtige zang is bijna shoegaze-achtig. In combinatie met het gitaarwerk zou je het doomgaze kunnen noemen. Deze stijl hoor je ook terug op de laatste twee platen van King Buffalo, maar deze Engelsen brengen net iets meer sfeer en mystiek.

Neem bijvoorbeeld het prachtige Bird. Na de opening waarin de synths en de zang samengaan, wordt het nummer op een adembenemende manier opengetrokken en is het kippenvelwerk van het begin tot het einde. Habits bevat uiteenlopende tracks. Zo zijn er met Faceless en Wasted songs die vrij stevig en riffgeoriënteerd zijn, maar ook daarin gaat het gepaard met veel sfeer. Als ander uiterste op de plaat is er The Fall Chorus. Hierin laat de band weer zijn folky neigingen horen. Dit nummer bevat enkel een akoestische gitaar, het gevoelige stemgeluid van Holland en een instrumentaal middenstuk waarin een altviool en viool te horen zijn. Ook Sails, Exit The Soul en Broken Sails zijn sterke songs waarin de stevige en breekbare elementen van de muziek van Elephant Tree op een mooie manier samenkomen.

Habits is een ontzettend sfeervolle plaat. De brug die Elephant Tree weet te slaan tussen de rustigere en zware passages is indrukwekkend. Deze acht composities zijn allemaal zeer de moeite waard. Dit is dan ook zonder twijfel jaarlijstmateriaal.

1. Wake.Repeat (Intro)
2. Sails
3. Faceless