• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Svart Crown - Wolves Among The Ashes
Label: Century Media Records
Svart Crown - Wolves Among The Ashes
In 2017 bracht de Franse formatie Svart Crown het veelal geprezen Abreaction uit. Om het album te promoten, waren de heren bijna continu aan het touren. Dit eiste zo’n hoge tol van de bandleden dat ze allemaal, op gitarist/zanger JB Le Bail na, de band verlieten. Gelukkig is hij niet bij de pakken neer gaan zitten. Hij heeft een nieuwe band om zich heen gevormd en een nieuw album opgenomen. Clément Flandrois speelt nu gitaar, Julien Negro bast en Nicolas Muller drumt. Clement en Nicolas hebben hiervoor al in de band gespeeld, dus volledig nieuw bloed is het niet.

Le Bail was op de vorige albums de voornaamste nummerschrijver, maar toch is duidelijk te horen dat de nieuwe formatie een nieuw geluid met zich meebrengt. Wolves Among The Ashes klinkt afwisselender en volwassener dan de voorgangers. Waar ouder werk van Svart Crown vaak meer steunt op death metal, zijn de invloeden van black metal overduidelijk aanwezig op de meest recente plaat. Tekenend voor deze invloed zijn onder andere zuivere vocalen. In het slepende Blessed Be The Fools bijvoorbeeld, waar de clean zanglijnen een koor nabootsen.

De drum- en ritmegitaarpartijen zorgen voor een erg groovy fundament waarbij death metal de boventoon voert. De leadgitaarpartijen zijn meer blackmetalgericht. In Art Of Obedience zijn zelfs riffs met lichte deathcore-invloeden te horen. Ook neemt de groep vaak het gas terug, wat op eerdere albums amper voorkwam. Zo zijn Thermageddon en Blessed Be The Fools midtemponummers die meer om sfeer dan om brutaliteit draaien. Down To Nowhere spant de kroon. Dit darkrocknummer is muzikaal een heel stuk rustiger en opvallend in verhouding met de rest van het album. Desalniettemin weet het een drukkende sfeer te bewaren, waardoor het niet misstaat tussen het blackened deathmetalgeweld.

Svart Crown heeft met Wolves Among The Ashes bewezen dat het een plek verdient aan de top van de internationele blackened deathmetalscene. Het album is afwisselend en toont aan dat de band muzikaal gegroeid is. Het bevat genoeg sterke composities die je aandacht erbij houden, maar ook genoeg brute passages om goed op los te gaan. Fans van onder andere Behemoth en Belphegor zullen waarschijnlijk erg genieten van deze plaat.

1. They Will Not Take Our Death In Vain
2. Thermageddon
3. Art Of Obedience