• Rawad Abdel Massih (The Hourglass) - 42
  • Ron Thal (Bumblefoot) - 53

• John Bonham (Led Zeppelin) - 1980

Obsidian Tide - Pillars Of Creation
Label: Eigen Beheer
Obsidian Tide - Pillars Of Creation
Het leukst aan het ontdekken van nieuwe muziek is het moment dat je als recensent compleet wordt verrast door een nieuwe groep. Het Israëlische trio Oz Avneya (gitaar, zang), Shachar Bieber (basgitaar, zang) en Erez Nadler (drums, percussie) slaagt daar wonderwel in met Obsidian Tide. De vorig jaar verschenen debuutplaat Pillars Of Creation is namelijk een buitengewoon verrassend en ontzettend goed album geworden, dat van een dusdanig hoog niveau is dat het eigenlijk onvoorstelbaar is dat we met een debuut te maken hebben.

Werkelijk alles klopt aan het album: de uitgesponnen composities zijn van een indrukwekkend niveau, er wordt zeer technisch en volwassen gemusiceerd, de productie is uitstekend en de band slaagt er ook nog eens in om een divers en rijk totaalgeluid te creëren. Obsidian Tide gooit progressieve metal, oriëntaalse invloeden, introspectieve progrock, djent-achtige gitaarritmes en atmosferische blackmetalinvloeden in de blender. Denk aan een soort mengeling van Opeth, Orphaned Land, Oak Pantheon, Gojira en een vleugje Ne Obliviscaris en je krijgt een beeld van de rijkheid van de muziek. Het eindresultaat is dan ook onweerstaanbaar.

Alleen al het titelnummer, waarmee het album wordt geopend, bevat een enorm divers spectrum aan ideeën, die naadloos tot één geheel worden geweven. Die opener is tekenend voor het niveau van de rest van het album. De zeven nummers zitten stuk voor stuk fantastisch in elkaar. De verhalende composities krijgen de luisteraar op het puntje van zijn stoel, zoals ook een band als Wilderun dat recentelijk wist te bewerkstelligen met zijn fantastische, nieuwe album Veil Of Imagination (2019). Het drietal laveert moeiteloos tussen melodieuze, Opethiaanse doom/death, rustieke passages waarin de basgitarist de kans krijgt zich te onderscheiden met gave loopjes, en oriëntaalse ritmiek (zoals in het zeer fraaie Seven).

In ieder nummer gebeurt wel iets bijzonders. Zo zit in King Of A New Realm een klassieke passage op de piano verwerkt – verzorgd door gastmuzikant Nitzan Habler - die vol dynamiek gespeeld wordt en van grote muzikale klasse is. Door de bijdragen van andere gastmusici - Danielle Sassi op fluit, Omri Abramov op saxofoon en Yuval Gur op viool – wordt de sound van Obidian Tide nog meer verrijkt. Het muzikale Michelinsterwaardige menu wordt gelukkig niet ontsierd door een matige zanger. Wat heet: de vocalen, die zowel door bassist Shachar Bieber als door gitarist Oz Avneya worden verzorgd, zijn puntgaaf. De verzorgde, goed verstaanbare grunts van eerstgenoemde contrasteren uitstekend met de etherische, gevoelige cleane zang van laatstgenoemde.

Het moge duidelijk zijn: Pillars Of Creation is een fantastisch debuutalbum, dat iedere liefhebber van avontuurlijke, progressieve muziek niet zou mogen missen. Het kan niet anders of het is een kwestie van tijd totdat deze Israëliërs de steun van een groot label achter zich hebben. Met zoveel muzikaal vakmanschap, speltechnische intelligentie en compositorisch vernuft verdient deze band de aandacht van de voltallige metalwereld.

1. Pillars Of Creation
2. Seven
3. King Of A New Realm