• Rawad Abdel Massih (The Hourglass) - 42
  • Ron Thal (Bumblefoot) - 53

• John Bonham (Led Zeppelin) - 1980

Ad Infinitum - Chapter I: Monarchy
Label: Napalm Records

Ad Infinitum - Chapter I: Monarchy

Alweer een nieuwe band met Melissa Bonny. Maar ditmaal is het toch wel wat anders dan bij Rage Of Light, Evenmore, Warkings of Serenity. Met de laatste twee heeft de Zwitserse zangeres alleen maar getourd en met de eerste twee heeft ze zich slechts in zeer beperkte mate bezig gehouden met de songwriting. Ze wilde haar ei op dat gebied wel eens wat meer kwijt. Daarvoor ging ze in zee met producer Oliver Philipps. Toen die samenwerking en de eerste single I Am The Storm (2018) een succes bleken, werd Ad Infinitum snel omgezet van project naar band en werd er aan Chapter I: Monarchy gewerkt. Daarop krijgt Bonny hulp van toetsenist/arrangeur Philipps, gitarist Adrian Thessenvitz, bassist Jonas Asplind en drummer Niklas Müller.

Het kwartet maakt moderne, melodieuze, symfonische metal met een gepolijste, doch dynamische sound. Invloeden zijn er van onder meer Delain, Evanescence, Arch Enemy en Kamelot. Het leidt tot een album dat veel herkenbare elementen bevat en toch fris klinkt. Dat frisse heeft te maken met zowel de uitstekende werk van de man achter de knoppen Jacob Hansen als de eigen touch aan de energieke songs die al snel lekker in het gehoor liggen.

Het is Bonny die de show steelt dankzij de beklijvende zanglijnen in elk nummer. Met name de powerballad See You In Hell is een uitstekend visitekaartje waarin ze haar bereik laat gelden. Andere uitschieters zijn het gevoelige Fire And Ice en Tell Me Why. In die tracks laat ze overigens niet haar extreme vocalen horen. Dat doet ze wel in drie andere tracks. Hoewel de screams en een paar korte, gesproken passages bijdragen aan de afwisseling is haar normale zangstem het meest overtuigend. De voordracht van de zevenentwintigjarige frontvrouw is warm, zuiver, levendig en uit duizenden herkenbaar.

Hoewel Bonny de kar trekt, zorgen de heren dat ze er niet alleen voor staat. Veelal staat de instrumentatie in dienst van het liedje, maar in elke track gebeurt er wel wat dat de aandacht vestigt op de heren. Voorbeelden daarvan zijn de orkestraties in Revenge en de sterke opener Infected Monarchy, het drumwerk en de riffs in Maleficent, de bijdragen op harp en cello in See You In Hell en het gitaarspel (prachtige leads en solo’s) in Tell Me Why. Al deze facetten zijn duidelijk te horen dankzij de gelaagde, doch heldere mix.

Chapter I: Monarchy is een ijzersterk debuut van Ad Infinitum. Zowel de losse tracks als het album als geheel hebben veel overtuigingskracht. De bandleden weten ondanks het te grote aanbod in dit genre een verfrissende en onderscheidende indruk achter te laten dankzij memorabele tracks die hun kracht ook na veel luisterbeurten blijven behouden. Het laat bovendien horen hoe Melissa Bonny zich als zangeres en songwriter heeft ontwikkeld. Erg knap gedaan.

1. Infected Monarchy
2. Marching On Versailles
3. Maleficient