Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

27 januari:
  • Bullet For My Valentine
  • 29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
    27 februari:
  • Napalm Death, Doom, Siberian Meatgrinder en Show Me The Body
  • Suffocation, Belphegor, Hate, Necrosy en Skaphos
  • Janick Gers (Iron Maiden) - 65
  • Markus Kekoni (Masterstroke) - 40
  • Mike Patton (Faith No More) - 54
  • Scott Leach (Crystal Ball) - 49

Into The Open - Destination Eternity
Label: Eigen Beheer
Into The Open - Destination Eternity
“Welcome to your life, welcome to this world”, zingt Jan Willem Ketelaars, zanger van Into The Open. Hij heeft het over een ziel die in het huidige leven lessen opdoet en onderweg is naar het hiernamaals, naar Destination Eternity. De frontman, die tevens in dienst is bij Knight Area, kreeg het idee voor het concept al tien jaar geleden op een balkon tijdens een vakantie in Spanje. Jaren later, in 2016, kwam hij toetsenist Sander Heerings tegen en kreeg het concept een bestemming.

In eerste instantie zou er een ep komen met vijf nummers, maar er was dusdanig veel muzikale inspiratie dat het verhaal uitgebreid moest worden en er gekozen werd om een full-length op te nemen. Daarop krijgen Ketelaers en Heerings hulp van bassist Frank Strokap, gitaristen Ronald Martens en Martijn Balsters en drummer Robert Spaninks. Laatstgenoemde is ook nog eens verantwoordelijk voor de mix, master en productie. En dan zijn er nog gastbijdragen van zangeres Maria Catharina, gitarist Marcel Coenen en violiste Kim de Beer.

Deze groep muzikanten maakt een mix van progressieve, classic en symfonische rock in het straatje van Marillion, Toto, Queen, Scorpions, ELP, Rush, Kiss, Boston, Journey en Supertramp. Het gezelschap doet dat op een zeer prettige manier. De songs ademen vakmanschap, zijn sfeervol en hebben power waar nodig. De tracks luisteren lekker weg en nodigen uit om nog eens een keer te beluisteren. Iedere muzikant opereert in dienst van de compositie. Alle puzzelstukjes vallen daardoor soepel in elkaar. De verschillende bijdragen vullen elkaar prima aan, zo blijkt bijvoorbeeld in het harmonieuze Purpose.

Ieder nummer heeft zijn eigen sterke punten. Nostalgia is een instrumentaal en dromerig rustpunt, Purpose bevat mooi toetsenwerk, Judgement Day is stijlvol gearrangeerd, Once heeft een sterk refrein en het Journey-achtige Back To The Days rockt lekker. Een vollere productie had het geheel evenwel nog sterker gemaakt, zeker als het gaat om het avontuurlijke, bombastische, bijna tien minuten durende Judgement Day.

Desondanks is het erg prettig luisteren naar Destination Eternity. Ja, Ketelaars heeft een Nederlands accent en zijn timing is niet altijd op orde, maar hij draagt met beleving zijn teksten voor. Zeker in Half Song, waarin hij over zijn overleden vader zingt. Het is een gevoelig einde van een debuutalbum waar Into The Open trots op mag zijn. Vernieuwend is Destination Eternity zeker niet, maar de prima uitvoering, de samenhang en de prettige vibe maken deze collectie songs tot een zeer aangename luisterervaring.

1. Origins
2. Birth
3. Once