Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

Geen concerten bekend voor 19-09-2022.
  • Andrea Ferro (Lacuna Coil) - 49
  • Ian Gillan (Deep Purple) - 77
  • Joey Tempest (Europe) - 59
  • John Deacon (Queen) - 71
  • Marco Coti Zelati (Lacuna Coil) - 47
  • Michael Todd (Coheed And Cambria) - 42
  • Steve Grimmett (Grim Reaper)† - 63
  • Steven Sanders (Spoil Engine) - 46

Sepultura - Quadra
Sepultura - Quadra
Dat Sepultura het beste Braziliaanse exportproduct is sinds koffie en oogstrelend voetbal staat niet ter discussie. De line-up na 1996 en een paar twijfelachtige releases rond de eeuwwisseling overigens wel. Maar in de afgelopen vijftien jaar is de band uit de as herrezen met de ene ijzersterke release na de andere. Er is dus geen reden om te denken dat Quadra, het vijftiende studioalbum, het momentum van de band in gevaar zal brengen.

Quadra is opnieuw een conceptalbum, zoals Sepultura sinds Dante XXI uit 2006 elke release baseert op een boek, film of een overkoepelend thema. De inspiratiebron is deze keer het quadrivium; het tweede deel van de zeven vrije kunsten zoals dit op middeleeuwse universiteiten werd onderwezen. Het quadrivium bestond uit vier onderdelen: rekenkunde, meetkunde, muziek en astronomie en kon gedaan worden na voltooing van het eerste deel: het trivium.

De band werkt dit concept uit door het album in vier delen te splitsen. Elk onderdeel bestaat uit drie nummers die verwant zijn aan elkaar in stijl, sfeer of tempo. Het eerste gedeelte bestaat uit straffe onvervalste thrashknallers, waarin Sepultura deels terugkeert naar zijn oergeluid, maar dit wel samen laat smelten met de nieuwe sound die zijn intrede deed toen Derrick Green Max Cavalera verving.

Na deze welkome brute opening graven de Brazilianen in het tweede gedeelte nog dieper naar hun wortels. Letterlijk, want bij het trio Capital Enslavement, Ali en Raging Void staat - volledig in de geest van Roots - de percussie centraal en krijgt Eloy Casagrande de mogelijkheid om zijn ongekende talent tentoon te stellen. Wat een aanwinst is hij toch gebleken toen hij in 2011 als twintigjarige(!) zijn plek verdiende achter het drumstel.

Het derde kwart nummers is juist meer experimenteler van aard, met het neoklassiek getinte Guardians Of Earth, het instrumentale The Pentagram en Autem, waarin Andreas Kisser een waanzinnige solo uit zijn gitaar weet te persen. De korte instrumentale titeltrack luidt het slotstuk in met een tweetal midtempo nummers die weliswaar prima klinken, maar de vaart wel definitief uit de plaat halen en ervoor zorgen dat Quadra niet met hetzelfde vuurwerk eindigt als waarmee het is begonnen.

Desalniettemin levert Sepultura andermaal een uitstekende prestatie met een plaat die meerdere luisterbeurten verdient. Ondanks dat het album in vier distinctieve delen is onderverdeeld, levert dit geen radicale of vreemde stijlwisselingen op en vloeit alles naadloos in elkaar over. Het concept is goed uitgewerkt, met veel ruimte voor zowel een vertrouwd geluid als voor een meer experimentele benadering. Sepultura is altijd wars geweest van spelen op de automatische piloot en blijft nieuwe muzikale territoria ontdekken. En niet veel bands doen dat nog zodra hun vijfde decennium is aangebroken.

1. Isolation
2. Means To An End
3. Last Time