25-02-2020

Vulture - Ghastly Waves & Battered Graves
Label: Metal Blade Records
De metalwereld is nog steeds niet moe van het vereren van alles dat authentiek, stoffig en ‘old school’ klinkt. Er lopen ontzettend veel jonge bands rond die in hun sound teruggrijpen op ouderwetse heavy, speed of thrash metal. Het aantal goede platen is bovendien indrukwekkend: bands als Jess And The Ancient Ones, Spiders en Hell Fire leverden bijvoorbeeld de afgelopen jaren pareltjes af. Ook grotere metallabels duiken nog steeds met plezier in de grote kringloopwinkel der heavy metal. Metal Blade Records bracht bijvoorbeeld onlangs sterk werk uit van Ram en Midnight, groepen die toch niet op enige vorm van vernieuwingsdrang te betrappen zijn.

Met de Duitse heavy/speed/thrashmetalband Vulture heeft het label een nieuwe vis aan de haak geslagen. De in al zijn groteske kitscherigheid vormgegeven albumcover maakt al duidelijk dat Vulture ver teruggaat in de tijd in het vereren van zijn muzikale helden. Gezegend met hilarische pseudoniemen brengen L. Steeler (zang), S. Genozider (gitaar), M. Outlaw (gitaar), A. Axetinctör (bas) en G. Deceiver (drums) de luisteraar in een mum van tijd terug naar de jaren tachtig, toen dit soort metal nog schering en inslag was. Het grote voordeel van Ghastly Waves & Battered Graves is dat de heren dat met veel muzikaliteit en een hoge mate van enthousiasme doen.

In drie kwartier ramt Vulture er acht eigen composities en een Thin Lizzy-cover doorheen. De beste tracks zijn de vingervlugge, opzwepende opener Fed To Sharks (inclusief gave, hoge gilletjes van Steeler), het gevarieerde, van gave Iron Maiden-loopjes voorziene B.T.B. (Beyond The Blade) en thrashy, jachtige Murderous Militia. Ghastly Waves & Battered Graves (de band koos voor deze titel omdat die “catchy, koud en metal as fuck” is volgens gitarist Genozider) wordt ondersteund door een krachtige, no-nonsense productie. Producer Marco Brinkmann heeft ervoor gezorgd dat alle details goed te horen zijn en de muziek geen moment overgeproduceerd of klinisch klinkt. Dat is een verademing ten opzichte van sommige hedendaagse producties, die zijn ontdaan van ieder greintje spontaniteit.

Natuurlijk staat of valt de waardering voor Vulture bij de mate waarin luisteraars in nostalgische gevoelens vervallen bij het denken aan metal uit de jaren tachtig. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit soort authentieke oervormen van metal ook bij een jeugdiger publiek steeds meer weerklank vinden. Vulture zorgt voor drie kwartier pretentieloos, vakkundig uitgevoerd, puur vermaak.

1. Fed To Sharks
2. The Garotte
3. B.T.B. (Beyond The Blade)