• Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Denner's Inferno - In Amber
Label: Mighty Music/Target Group

Denner's Inferno - In Amber

Liefhebbers van classic rock zitten gebakken met In Amber van Michael Denner en zijn Denner's Inferno (voorheen Denner's Trickbag). De gitarist maakte in de jaren tachtig naam met Mercyful Fate en King Diamond, maar legt zich met dit project toe op muziek in het straatje van de jaren zeventig met hier een daar een occulte vibe. De gitarist wil zich met zijn Inferno toeleggen op originele nummers, want het debuut van Trickbag was een coverplaat.

Die gedachte wringt met de openingstrack Matriarch, want dit is een cover van Montrose uit 1975. De song die aan Deep Purple doet denken, ademt echter wel de beoogde seventiessfeer en past wat dat betreft dus prima bij de muziek die Denner maken wil. Het warme stemgeluid van de Amerikaanse zanger Chandler Mogel zorgt samen met de opzwepende gitaarriffs voor een bijzonder aanstekelijk geheel. Michael Denner bespeelt zijn gitaar vakkundig. Hier en daar is er een pakkende riedel of een virtuoze uithaal, maar nergens wordt het origineel uit het oog verloren. Het smaakt naar meer, maar de nummers die volgen, verbleken soms bij deze cover.

Fountain Of Grace, Up And On en Pearls On A string klinken ondanks kundig musiceren met een onheilspellend tintje veelal gekunsteld, gezocht en opgerekt. Er is een teveel aan herhaling van thema's die maar moeilijk willen pakken. Het maakt dat de songs met een speelduur van om en nabij de vier à vijf minuten met regelmaat veel langer lijken te duren. Zeker wanneer er af en toe een wringende overgang is tussen couplet, instrumentaal tussenstuk en refrein. Dat de groep best met die elementen weet te spelen, toont Run For Cover, waarin een langdurige instrumentale en vocale opbouw leidt tot diverse interessante solo's en zanglijnen.

Zo zijn er meer interessante songs te vinden tussen de negen die het album telt. De afsluitende instrumentale anderhalve minuut van Casttrum Doloris niet meegerekend. Zo is er het donkere Sometimes dat voorzien is van een schitterend geanimeerde videoclip. De oersaaie Cheap Trick-cover Taxman (Mr. Thief) met een populistische brompottentekst die volgt, moet de luisteraar maar voor lief nemen. De groep maakt dat goed met Loser, dat weer iets heeft van het elan van de openingstrack. Al met al valt er genoeg te ontdekken op In Amber voor liefhebbers van meer traditionele (hard)rockvormen, maar een instant klassieker is het album, de enthousiaste opening en het kundige spel ten spijt, zeker niet.

1. Matriarch (Montrose-cover)
2. Fountain Of Grace
3. Up And On