• Sebastjan Mulej (Brutart) - 45

• Jeff Ward (Nine Inch Nails) - 1993
  • Randy Rhoads (Ozzy Osbourne) - 1982

Life Of Agony - The Sound Of Scars
Label: Napalm Records
Life Of Agony - The Sound Of Scars
Dat het produceren van één geweldige plaat de carrière van een band positief kan beïnvloeden, weet Life Of Agony als geen ander. River Runs Red uit 1993 betekende een grote doorbraak voor de Amerikanen. De mix van alternatieve metal en hardcore sloeg in als een bom. Het aangrijpende concept op het album maakt de muziek nog heftiger. Nadien bracht Life Of Agony ook nog uitstekend materiaal uit, maar de prestatie uit de begin jaren '90 is nooit meer geëvenaard.

Op The Sound Of Scars vervolgt de band het verhaal dat de rode draad van River Runs Red vormt. Zo horen we tijdens de intro de druppelende kraan waarmee het jarennegentigalbum afsluit, en krijgt de verhaallijn van een tiener die zelfmoord wilde plegen een vervolg. Met het groovende Scars pakt Life Of Agony goed uit. Het concept mag dan aansluiten bij het album van toen, muzikaal horen we behoorlijk wat verschillen. Waar de mastering ooit ruig en hard klonk, is er nu gekozen voor een bedachtzamer en karakteristieker geluid. Het tempo ligt tijdens Black Heart en het wat opstandigere Lay Down laag, maar we krijgen wel beklijvende, gelikte ritmes en swingender drumwerk dan ooit tevoren. Tijdens het rockende Empty Hole eist Mina Caputo de aandacht op door de toepassing van dansbare, herkenbare zanglijnen. Mina mag dan inmiddels ook een dag ouder zijn, de vocale prestatie is er absoluut niet minder om. De zang is bovenal erg herkenbaar.

The Sound Of Scars valt over de gehele lengte op door het groovy en eenvoudig rockende karakter. Zo zijn ook My Way Out en het statische Stone voorbeelden van nummers die na een enkele luisterbeurt al herkenbaar zijn. Met minimalistische ingrediënten serveert Life Of Agony een prima te versmaden gerecht op. Once Below en Weight Of The World bezitten een hoog grungegehalte waarbij de bassnaren heerlijk doorkletteren. Het geluid doet regelmatig denken aan Alice In Chains en Helmet. De tracklist bevat in totaal veertien nummers, maar vier daarvan zijn gesproken fragmenten die het thema vormgeven en krachtig wegzetten. Favoriete songs op dit album zijn Black Heart, Lay Down en het meer uptempo Empty Hole.

Het is mooi om te horen dat Life Of Agony zo lang na het uitbrengen van een geweldig album durft terug te grijpen naar de rode draad van toen. Het rauwe, meer hardcore-georiënteerde geluid is volledig vervangen door een volwassener en meer gepolijste identiteit. Desalniettemin weten de Amerikanen zich toch ruig te presenteren en maken ze vooral indruk met de kracht van eenvoud.

1. Prelude
2. Scars
3. Black Heart