• Randy Blythe (Lamb Of God) - 53
  • Randy Rampage (Annihilator)† - 64

• Piotr Grudziński (Riverside) - 2016

Ex Libris - ANN - Chapter 3: Anne Frank
Label: Eigen Beheer
Ex Libris - ANN - Chapter 3: Anne Frank
Met ANN – Chapter 3: Anne Frank komt een einde aan de ANN-trilogie. Het drieluik belicht in elk deel het verhaal van een andere bekende vrouw. Na Anne Boleyn en Anastasia Romanova verhaalt het laatste hoofdstuk van de trilogie over hoe Anne Frank de Jodenvervolging ondergaat.

Zoals we van Ex Libris gewend zijn, is er veel en nauwkeurig onderzoek gedaan om het concept zo goed mogelijk in tekst en muziek terug te laten komen. Zo is het Anne Frank Huis bezocht en is aldaar een impulse response sample gemaakt. Dat is een opname die ervoor zorgt dat de luisteraar de gesproken stukken op de ep hoort alsof ze in Anne’s eigen slaapkamer zijn opgenomen.

Het zijn dit soort details die het verhaal extra tot leven laten komen en de emotionele factor flink doen verhogen. Met name in het tien minuten durende slotstuk The Raid word je van hoop (D-day) naar vrees (de inval) gesmeten en weer terug. Ook instrumentaal, want de kolos switcht van rustige en melodieuze secties naar atonale riffs en grimmige passages. Werkelijk fantastisch gedaan.

Daaraan voorafgaand karakteriseren een kalme pianomelodie, rustige zang en strijkerspartijen van Ben Mathot The Diary en wordt de toon donkerder met progressieve en bombastische metal in The Annex. Daarin laat Dianne van Giersbergen haar vocale diversiteit gelden. Ze imponeert met zowel haar melodieuze als haar klassieke zang. Ook de instrumentale omlijsting is dik in orde. Niet Koen Stam, maar Joost van den Broek heeft de keyboardpartijen ingespeeld. Hij is tevens verantwoordelijk voor de arrangementen, de opnamen, de mix, de productie en een deel van de songwriting.

Met ANN – Chapter 3: Anne Frank voegt Ex Libris wederom een indrukwekkende ep aan zijn discografie toe. De bandleden en Joost brengen je dichtbij de belevingswereld van de hoofdpersoon, waardoor je geboeid blijft luisteren. Het is een zorgvuldige en professioneel vormgegeven release die het stempel op Ex Libris als kwaliteitsband nog maar eens bevestigt. Dit laatste deel van de trilogie, dat deel twee qua herinneringswaarde niet evenaart, maar op emotioneel gebied wel overtreft, is samen met de eerste twee overigens ook als full-length te verkrijgen. De vinylversie van ANN – A Progressive Metal Trilogy bevat extra akoestische songs.

1. The Diary
2. The Annex
3. The Raid