Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

Geen concerten bekend voor 19-09-2022.
  • Andrea Ferro (Lacuna Coil) - 49
  • Ian Gillan (Deep Purple) - 77
  • Joey Tempest (Europe) - 59
  • John Deacon (Queen) - 71
  • Marco Coti Zelati (Lacuna Coil) - 47
  • Michael Todd (Coheed And Cambria) - 42
  • Steve Grimmett (Grim Reaper)† - 63
  • Steven Sanders (Spoil Engine) - 46

Ex Libris - ANN - Chapter 3: Anne Frank
Label: Eigen Beheer
Ex Libris - ANN - Chapter 3: Anne Frank
Met ANN – Chapter 3: Anne Frank komt een einde aan de ANN-trilogie. Het drieluik belicht in elk deel het verhaal van een andere bekende vrouw. Na Anne Boleyn en Anastasia Romanova verhaalt het laatste hoofdstuk van de trilogie over hoe Anne Frank de Jodenvervolging ondergaat.

Zoals we van Ex Libris gewend zijn, is er veel en nauwkeurig onderzoek gedaan om het concept zo goed mogelijk in tekst en muziek terug te laten komen. Zo is het Anne Frank Huis bezocht en is aldaar een impulse response sample gemaakt. Dat is een opname die ervoor zorgt dat de luisteraar de gesproken stukken op de ep hoort alsof ze in Anne’s eigen slaapkamer zijn opgenomen.

Het zijn dit soort details die het verhaal extra tot leven laten komen en de emotionele factor flink doen verhogen. Met name in het tien minuten durende slotstuk The Raid word je van hoop (D-day) naar vrees (de inval) gesmeten en weer terug. Ook instrumentaal, want de kolos switcht van rustige en melodieuze secties naar atonale riffs en grimmige passages. Werkelijk fantastisch gedaan.

Daaraan voorafgaand karakteriseren een kalme pianomelodie, rustige zang en strijkerspartijen van Ben Mathot The Diary en wordt de toon donkerder met progressieve en bombastische metal in The Annex. Daarin laat Dianne van Giersbergen haar vocale diversiteit gelden. Ze imponeert met zowel haar melodieuze als haar klassieke zang. Ook de instrumentale omlijsting is dik in orde. Niet Koen Stam, maar Joost van den Broek heeft de keyboardpartijen ingespeeld. Hij is tevens verantwoordelijk voor de arrangementen, de opnamen, de mix, de productie en een deel van de songwriting.

Met ANN – Chapter 3: Anne Frank voegt Ex Libris wederom een indrukwekkende ep aan zijn discografie toe. De bandleden en Joost brengen je dichtbij de belevingswereld van de hoofdpersoon, waardoor je geboeid blijft luisteren. Het is een zorgvuldige en professioneel vormgegeven release die het stempel op Ex Libris als kwaliteitsband nog maar eens bevestigt. Dit laatste deel van de trilogie, dat deel twee qua herinneringswaarde niet evenaart, maar op emotioneel gebied wel overtreft, is samen met de eerste twee overigens ook als full-length te verkrijgen. De vinylversie van ANN – A Progressive Metal Trilogy bevat extra akoestische songs.

1. The Diary
2. The Annex
3. The Raid