• Sid Wilson (Slipknot) - 44
  • Tracii Guns (L.A. Guns) - 56

• Dave "Lepard" Hellman (Crashdiet) - 2006

Mortado - Rupert The King
Label: Blasphemous Records

Mortado - Rupert The King

De Italiaanse band Mortado ontstond toen drummer Manuel Togni (onder meer Aleph, Spellblast) contact opnam met zanger GL Perotti. Laatstgenoemde zat zonder band nadat hij er na dertig jaar de brui aan had gegeven bij de thrashformatie Extrema. Het oorspronkelijke idee was om pakkende, toegankelijke en commercieel aantrekkelijke rock en metal te maken. Wanneer je echter al je hele leven aan het thrashen bent, kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Het nieuwgevormde Mortado zoekt het met Rupert The King dan ook in die hoek en de songs zijn daarnaast doorspekt met een flinke groove.

Dat laatste aspect is vooral te horen in de lekkere baspartijen, de spaarzame breaks en tijdens de instrumentale gedeelten. Ergens heeft het wel wat weg van het oude Sepultura, maar kan het die groep qua songwriting niet bijbenen. De nummers onderscheiden zich daarvoor te weinig van andere bands die het in deze metalhoek zoeken. Daarnaast voelen de tracks met een duur van zo'n vier à vijf minuten wel erg lang aan. Vooral door de vele herhalingen en het gebrek aan verrassing.

Toch is Rupert The King geen onaangename luisterervaring. Het album hakt er van begin af aan stevig in en kent met de titelsong en de Extrema-cover Double Face twee bescheiden hoogtepunten. Het album wordt in tweeën gedeeld door het licht psychelische The Great Spirit, dat zich onderscheidt door het rustige, repetitieve karakter en de tribale invloeden.

Het venijn van deze plaat zit hem in de staart met het stevige Venom, The Secret Society en de Blind Illusion-cover Blood Shower, hoewel Mortado tijdens The Secret Society wederom worstelt met het nummer voor de volledige duur interessant te houden. De stevige gitaarsolo’s en spetterende instrumentale partijen maken echter veel goed. Het viertal weet hoe het moet spelen, maar laat het qua songwriting hangen. Mortado weet zich dan ook amper te onderscheiden van soortgelijke bands in het genre.

1. Rupert The King
2. In The Middle Of The Night
3. Babylon's Flag