• Darryl James DeLoach (Iron Butterfly) - 2002
  • J.D. Kimball (Omen) - 2003
  • Mikko Laine (Sole Remedy) - 2011
  • Skip James - 1969

Helloween - United Alive In Madrid
Helloween - United Alive In Madrid
De Pumpkins United-tournee van Helloween was een groot succes. Fans kwamen in groten getale op de shows af om zanger Michael Kiske en gitarist Kai Hansen terug op het oude nest te aanschouwen. Ik was altijd wel content met Andi Deris als frontman, vooral omdat de formatie met hem in de gelederen steevast met sterke albums op de proppen kwam. De Pumpkins United-show in Tilburg in 2017 had ik echter voor geen goud willen missen. Het was ontzettend gaaf om Kiske en Deris gebroederlijk naast elkaar te zien optreden. De toevoeging van Kai Hansen als derde gitarist én zanger maakte het extra speciaal. Inmiddels kunnen de fans nu echt nagenieten met de live-registratie United Alive In Madrid, opgenomen op 9 december in Madrid Arena voor 14 duizend aanwezigen.

Met twee frontmannen op het podium kan de band het zich veroorloven om met een extra lange set te komen. De zangers kunnen elkaar regelmatig afwisselen, zodat ze genoeg tijd hebben om even op adem te komen. Daardoor is de zangprestatie van zowel Kiske als Deris optimaal. Het zal vooral bikkelen zijn voor de rest van de bandleden, die dik twee en een half uur aan de bak moeten. De live-versies van de snelle powermetalsongs Eagle Fly Free, Are You Metal? en I’m Alive klinken daardoor extra indrukwekkend. Ook neem ik mijn pet af voor de uitvoering van de epics Halloween en Keeper Of The Seven Keys. Er wordt dan ook optimaal gebruik gemaakt van het feit dat de band tegenwoordig drie gitaristen heeft.

De set beleeft haar hoogtepunt met de ruim veertien minuten durende, razende Walls Of Jericho-medley, met een enthousiaste Kai Hansen op zang. Kiske neemt de meeste nummers van de klassieke Keeper Of The Seven Keys I & II-albums voor zijn rekening. Deris haakt aan bij onder meer Halloween, Dr. Stein en afsluiter I Want Out. Het is pas echt een genot om Kiske alleen te horen in bijvoorbeeld Eagle Fly Free en Future World. Die nummers zijn toch echt voor hem alleen gemaakt.

Deris zingt vooral de hits van zijn periode, zoals Power en If I Could Fly. Tijdens de ballade Forever & One en het midtempo Why doet Kiske mee. Ook pakt hij het einde van Perfect Gentleman mee. Het is zeer interessant om Kiske te horen in deze nummers, want dat doet hij immers voor het eerst. Hopelijk doet hij in de toekomst ook mee in andere Deris-songs, want hij zingt ze overtuigend.

United Alive In Madrid is de ultieme live-registratie van Helloween en een must-have voor iedere fan. Het album heeft een puike setlist en een goede geluidskwaliteit. Daarnaast is er een dvd en blu-ray beschikbaar, met beelden van de shows in Madrid, São Paulo en op Wacken Open Air. Intussen is de band de studio ingedoken voor een nieuw studioalbum. Voorlopig zullen we het dus moeten doen met deze uitstekende live-documenten.

1. Halloween
2. Dr. Stein
3. I’m Alive