• Patrick Johansson (Stormwind) - 48
  • Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Thy Art Is Murder - Human Target
Thy Art Is Murder - Human Target
Een aantal weken geleden schreef ik de review van het nieuwe Carnifex-album. De Amerikanen maakte de hooggespannen verwachtingen meer dan waar. Nog voor de release van dat album bracht concullega Thy Art Is Murder eveneens een nieuw album uit, genaamd Human Target. De Australiërs tappen uit hetzelfde muzikale vaatje, maar de kracht van Thy Art Is Murder ligt toch echt op een ander vlak. De liefhebber van onvervalste deathcore heeft dit jaar geen reden tot klagen.

Het artwork van Human Target is een uitstekende schets van de bombastische razernij die de plaat voor ons in petto heeft. Ook op dit vijfde album hoeven we geen vernieuwende klanken te verwachten van dit kwintet. Een garantie die we op voorhand wel hebben, is het murw-gebeukte gevoel nadat het muzikale geweld zijn intrede doet. Het dreigende karakter van titelnummer Human Target is daar al meteen een passend voorbeeld op. Gitaarsolo's, kletterende baspedalen, blastbeats en zware brulzang zorgen voor het kenmerkende Thy Art Is Murder-geluid. Tijdens New Gods, Eternal Suffering en Voyeurs Into Death trappen de mannen het gaspedaal nog dieper in en denderen ze, zoals het artwork laat zien, instrumentaal over de luisteraar heen.

Death Squad Anthem en Make America Hate Again zijn als singles naar voren gebracht, maar eerstgenoemde wint het overduidelijk van de andere. Death Squad Anthem heeft namelijk net wat meer kracht en variatie in tempo meegekregen. Het refrein en de stampende tussenpassage zijn sterk en pakkend genoeg om in één keer tot je te nemen. Make America Hate Again mag dan tekstueel een gedegen statement bevatten, de deathcore is wel erg plat en mist de stalen ballen die we inmiddels gewend zijn van de heren. Die ballen horen we overigens wel weer dubbel zo hard terug in het hoge moshgehalte tijdens Eternal Suffering en het vlijmscherpe en hondsbrutale Welcome Oblivion, dat meteen tot één van mijn favorieten behoort.

Thy Art Is Murder levert zodoende een plaat naar verwachting af. Liefhebbers van het ruigere werk vinden beslist hun gading in de stoom die de band met Human Target afblaast. De vette productie en strakke uitvoering zijn geen reden tot klagen. Slechte nummers vinden we op dit album bovendien niet terug. De Australiërs zijn in februari volgend jaar live te zien met onder andere het eerdergenoemde Carnifex in de 013 te Tilburg.

1. Human Target
2. New Gods
3. Death Squad Anthem