Kerry King in Muziekcentrum Enschede
Enquête

Wat is jouw favoriete Metallica-song?

72 Seasons
Battery
Blackened
Creeping Death
Enter Sandman
Fade To Black
For Whom The Bell Tolls
Fuel
Hardwired
Lux Æterna
Master Of Puppets
Nothing Else Matters
One
Orion
Sad But True
Screaming Suicide
Seek And Destroy
St. Anger
The Day That Never Comes
The Four Horsemen
The Unforgiven
Until It Sleeps
Welcome Home (Sanitarium)
Whiplash
een andere Metallica-kraker, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    20 april:
  • FM
  • Marduk, Origin en Doodswens
  • Metal Battle finale
  • Roadburn festival
  • The Exploited
  • 21 april:
  • Dear Mother en Another Now
  • Pestilence, Carnation en Bodyfarm
  • Roadburn festival
  • 23 april:
  • Lord Of The Lost, The Raven Age en Empire Of Giants
  • Vanaheim, Xoan en End Of The Dream
  • 24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
    20 mei:
  • Black Cilice, Sanguine Relic en Zeitstorm
Kalender
Vandaag jarig:
  • Artyom (Infected) - 39
  • Brian Holmes (Gates Of Winter) - 40
  • Eugene Simone (Eldritch) - 54
  • Jamie Smith (Borealis) - 37
  • Kenneth Kapstad (Thorns) - 45
  • Miguel Trapezaris (Winter's Verge) - 41
  • Mike Portnoy (Dream Theater) - 57
  • Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

Vandaag overleden:
  • Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011
Review

1914 - The Blind Leading The Blind
Jaar van release: 2018
Label: Archaic Sound
1914 - The Blind Leading The Blind
De Oekraïense formatie 1914 bracht eind vorig jaar The Blind Leading The Blind uit. De groep maakt een combinatie van death en doom metal, overgoten met een blackmetalsausje. Zoals de naam 1914 impliceert, verhaalt de band over de Eerste Wereldoorlog. De teksten gaan over eigenlijk alles wat met die oorlog te maken heeft, van soldatenleed tot specifiek artilleriegeschut. Dit is nog maar het tweede album van de heren, maar het klinkt erg volwassen en gelaagd. Ook leuk is dat het eerste optreden van 1914 in West-Europa op het Nederlandse PitFest plaats zal vinden.

De plaat begint met War In, een oud soldatenliedje in de stijl van die tijd. Als deze is afgelopen, start Arrival. The Meuse-Argonne direct. Deze track is erg duidelijk geënt op death metal en het tempo gaat wat omlaag tijdens de refreinen. Meteen komen de kwaliteiten van alle bandleden naar voren. De ritmesectie speelt voornamelijk snel en hard, maar weet hierbij wel veel leuke details in zijn spel te houden. De zang is laag en duidelijk gearticuleerd. Hierdoor zijn de verhalen redelijk te volgen. De gitaarpartijen zijn dreigend en herkenbaar. In alle composities weten de gitaristen een andere sfeer neer te zetten, waardoor ze erg duidelijk van elkaar te onderscheiden zijn. Het album raast door met A7V Mephisto, een langzamer, dreigend nummer en het meer groovy High Wood. 75 Acres Of Hell.

Hierna volgt Beat The Bastards, een cover van de punkband The Exploited. De track is goed omgezet naar het geluid van 1914. De punkriffs zijn vervangen door het herkenbare gitaargeluid van 1914 en er is weinig punk meer te horen in de diepe grunts van zanger Ditmar Kumar. Hanging On The Barbed Wire is weer een oud soldatenlied. De achtergrondgeluiden en de positie op het album zorgen ervoor dat, hoewel het een onderbreking is van de agressie, het lied een onaangename sfeer neerzet.

In Passchenhell zingt Dave Ingram (Dawn Among The Dead Men, ex-Benediction, ex-Bolt Thrower) mee. Dit zorgt voor meer gelaagde vocalen, wat dit nummer nog intenser maakt. The Hundred Day Offensive is een goed sluitstuk (erna volgt nog de outro War Out, maar dat is net als War In een soldatenlied). Het opus van tien minuten bouwt langzaam op en gaat steeds wanhopiger klinken. De tekst gaat over een groep soldaten die langzamerhand steeds meer uitgedund wordt. Het is een goede samenvatting van de sfeer die het album weet te creëren, niet alleen de agressie en pakkende riffs zijn aanwezig, maar ook de hopeloosheid van de soldaten.

Er worden veel geluids- en spraakfragmenten gebruikt om deze sfeer neer te zetten. Hoewel de band daar zeker in slaagt, zit er ook een nadeel aan. Veel van die fragmenten duren lang of volgen elkaar op, wat de vaart uit het album haalt. Maar dit is slechts een klein minpuntje, want verder is er weinig negatiefs te zeggen over The Blind Leading The Blind. Hoewel het nog maar de tweede plaat is van de Oekraïners, is deze levendig en gelaagd geworden en laat deze zien dat de band bestaat uit zeer goede songwriters. Als de groep deze koers door blijft zetten, zullen er na PitFest vast nog veel shows in West-Europa volgen.

Tracklist:
1. War In
2. Arrival. The Meuse-Argonne
3. A7V Mephisto
4. Highwood. 75 Acres Of Hell
5. Beat The Bastards (The Exploited-cover)
6. Hanging On The Barbed Wire
7. Passchenhell (Featuring David Ingram)
8. C’est Mon Dernier Pigeon
9. Stoßtrupp
10. The Hundred Day Offensive
11. War Out

Score: 83 / 100

Reviewer: Sam
Toegevoegd: 30 april 2019

Zoeken
    19 april:
  • A Neverending John's Dream - Coming Back To Paradise
  • Alicate - Heaven Tonight
  • Antagonyze - Interpretations Of The Unknown Wilderness
  • Atræ Bilis - Aumicide
  • Dool - The Shape Of Fluidity
  • Haust - Negative Music
  • Loch Vostok - Opus Ferox II - Mark Of The Beast
  • My Dying Bride - A Mortal Binding
  • Mære - ...And the Universe Keeps Silent
  • Nuclear Tomb - Labyrinthian Terror
  • Quantum - Down The Mountainside
  • Seeyouspacecowboy - Coupe De Grâce
  • Tomorrow's Rain - Ovdan
  • Uragh - Maelstrom
  • 22 april:
  • Coffin Curse - The Continuous Nothing
  • Obscurial - Heretic
  • 26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.