• Sami Lopakka (Sentenced) - 47
  • Simone Simons (Epica) - 37
  • Steve Asheim (Deicide) - 52

Il Vuoto - Vastness
Label: Hypnotic Dirge Records

Il Vuoto - Vastness

Il Vuoto is een soloproject van Matteo Gruppi. De Italiaanse multi-instrumentalist heeft nog twee soloprojecten, waarvan Chiral de bekendste is. Met Il Vuoto richt Matteo zich niet op black metal, maar op atmosferische funeral doom. Het centrale thema op Vastness, het tweede album, is verdriet. In iedere track wordt dat thema vanuit een ander perspectief benaderd. Je zou dus een zwaar, melancholisch album verwachten, maar dat valt best mee. De funeral doom van Il Vuoto is in vergelijking met stijlgenoten opvallend toegankelijk. Nieuwsgierig geworden? Ga er rustig voor zitten, want nummers van viertien tot achttien minuten beluister je niet even tussendoor.

Vastness opent met een sombere melodie. De orgelklanken zorgen ervoor dat het verdriet gevoeld wordt. In die zin volgt Il Vuoto dezelfde methodiek die stijlgenoten ook gebruiken. Diepe grunts worden afgewisseld met cleane, min of meer gesproken passages die doen denken aan het accent dat Noah Brown (Alaskan Bush People) zichzelf heeft aangewend. Na een poosje ben je eraan gewend. Naarmate het album vordert, worden de tracks sterker en valt vooral het veelzijdige karakter van deze plaat op. Op fraaie wijze worden elementen uit andere stijlen gebruikt, zonder afbreuk te doen aan de basisprincipes van funeral doom. Het wordt nergens experimenteel of gekunsteld, maar het komt juist als vanzelfsprekend over. Vastness is een album over verdriet, maar iedere track bevat een aantal momenten met schitterende melodieën die de somberheid voor korte tijd naar de achtergrond verbannen. Des te sterker komen de zware passages met diepe grunts uit de verf.

De titeltrack handelt over de universele vorm van verdriet. Het gevoel van sombere eenzaamheid en van hulpeloosheid. Zwakte is een intieme vorm van verdriet. Niet voor niets wordt in Weakness veelvuldig gebruikgemaakt van akoestische instrumenten. Her Fragile Limbs gaat over zelfmoord. Matteo werd geraakt door een nieuwsbericht over een meisje dat van een balkon spong om verlost te worden van het gepest door klasgenoten. V (The Fifth Nail) gaat over psychische aandoeningen, waanzin en zuivering. Een blog van Joseph Edward Duncan III, een veroordeelde seriemoordenaar en zedendelinquent die in de dodencel zit, vormt de inspiratiebron. Het nummer heeft overigens vrijwel niets te maken met het leven van Duncan. Het album sluit instrumentaal af met As The Whole World Failed, een melodie die de centrale thema’s depressie, minachting en berusting instrumentaal benadert. In alle eerlijkheid weet deze track dat gevoel op mij niet over te brengen.

Het neerslachtige gevoel dat funeral doom over het algemeen weet op te wekken, spreekt niet veel mensen aan. Ik vind het bijzonder hoe Il Vuoto erin geslaagd is de juiste snaar te raken, met dezelfde intense beleving, maar die tegelijkertijd minder deprimerend overkomt. Alleen daarom al is Vastness de moeite van het beluisteren waard.

1. Vastness
2. Weakness
3. Her Fragile Limbs