Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andrew Howard (Twisted Method)† - 43
  • Gregg Bissonette (Lana Lane) - 66
  • Jon Lord (Deep Purple)† - 84
  • Lars F. Larsen (Manticora) - 52
  • Les Paul† - 110
  • Matt Bellamy (Muse) - 47
  • Mike Coolen (Within Temptation) - 50
  • Nicolas Dubois (Amartia) - 43
  • Paul Chapman (UFO) - 71
  • Pete Gill (Saxon) - 74
  • Pete Kaipanen (Skyward) - 46
  • Ramón Lage (Avalanch) - 52
  • Randy Burns (producent) - 71
  • Skip James† - 123
  • Tomas "Samoth" Haugen (Emperor) - 51
  • Trevor Bolder (Uriah Heep) - 75
  • Wes Scantlin (Puddle Of Mudd) - 53
Review

Anaal Nathrakh - A New Kind Of Horror
Jaar van release: 2018
Label: Metal Blade Records
Anaal Nathrakh - A New Kind Of Horror
Sommige bands proberen zo veel mogelijk te klinken als een muzikale paniekaanval. De heren van Anaal Nathrakh krijgen het echter voor elkaar een zenuwinzinking muzikaal weer te geven. Er zijn genoeg mensen die dit willen horen, want A New Kind Of Horror is ondertussen al het tiende album van het Britse duo. Gelukkig maar, want ik zou deze aanval op mijn trommelvliezen niet willen missen. Anaal Nathrakh heeft het namelijk weer voor elkaar gekregen een knaller van een album af te leveren. Het perfecte album om iets te slopen, zo heerlijk agressief, chaotisch en distorted. Of dit je huiskamer of je mentale gesteldheid is, laat ik maar aan jou over.

De intro The Road To geeft al een goed beeld van het album. Samples van een soldatenmars en oorlogsgeweld gaan over in een heerlijk agressieve gitaarrif. Hierna start de single Obscene As Cancer. De extreme vocalen worden afgewisseld met hoog heavymetalgezang, zoals we gewend zijn van zanger V.I.T.R.I.O.L. In The Reek Of Fear is dit contrast nog groter. Zulke hoge uithalen heb ik nog maar weinig gehoord, of het nou op een Anaal Nathrakh- of gemiddeld powermetalalbum is. Deze worden afgewisseld met diepe growls, die in sommige coupletten worden vervormd tot monsterachtig gegrom. Hierna volgt Forward, een midtemponummer dat voor Anaal Nathrakh als toegankelijk bestempeld kan worden. Maar dit betekent niet dat dit een ‘softe’ track is geworden. Multi-instrumentalist Irrumator levert pakkende riffs af en de drumbot draait overuren. Tussen de snelle drumpartijen zijn samples gemixt van vurende en herladende geweren.

Dit past goed in het duidelijke thema van dit album, de Eerste Wereldoorlog. Aan de cover en sommige songtitels is dit al bij eerste oogopslag te zien. Een titel als Are We Fit For Glory Yet (The War To End Nothing) windt er geen doekjes om (de Eerste Wereldoorlog werd in zijn tijd beschouwd als de oorlog om alle oorlogen te beëindigen). Daarnaast heeft Anaal Nathrakh Pasen en Pinksteren op een dag laten vallen door de lyrics van Forward vrij te geven, iets wat een unicum is voor de band. De goede tekst behandelt cynisch het leven van een soldaat in de loopgraven. Ook interessant is de tekst van Obscene As Cancer. Deze is namelijk gehaald uit Dulce Et Decorum van Wilfred Owen. Dit gedicht is geschreven door een loopgraafveteraan en is een verhandeling over een gifgasaanval. Verder zijn in andere nummers ook duidelijk tekstfragmenten te horen die verwijzen naar deze oorlogsthematiek.

Met New Bethlehem – Mass Death Futures wordt de aanval doorgezet. V.I.T.R.I.O.L. grijpt hier het moment om zijn verschillende zanglijnen neer te kunnen zetten. Hoge en lage zuivere zanglijnen worden afgewisseld met verstaanbare growls en gekmakend gekrijs. Het koor, net als de drums afkomstig van de computer, en de snelle drum- en gitaarpartijen accentueren deze afwisseling. In The Apocalypse Is About You en Vi Coactus worden de gelikte gitaarriffs je om de oren gegooid. Mother Of Satan gaat hier kundig mee door, maar eindigt een beetje cheesy wanneer slechts het woord Satan wordt gebruld. Het midtempo The Horrid Strife begint heel dreigend, maar wordt later door de elektronische samples en goede riffs heel groovy. Na het bombastische Are We Fit For Glory Yet (The War To End Nothing) is het album klaar en ben je ineens ruim een half uur verder.

Met A New Kind Of Horror hebben de Britten een mooi pareltje aan hun al blinkende discografie toe weten te voegen. Het album is afwisselend, kundig en bovenal agressief. Anaal Nathrakh heeft het eigen geluid vastgehouden, zonder eentonig of voorspelbaar te worden. Fans van de band kunnen deze schijf zonder twijfel aanschaffen. Voor iedereen die de band niet kent, maar het wel fijn vindt muzikaal kapot gemaakt te worden, is mijn advies dan ook deze plaat een kans te geven. Mijn enige probleem met het album is dat het weer wat moeilijker wordt een jaarlijstje samen te stellen.

Tracklist:
1. The Road To
2. Obscene As Cancer
3. The Reek Of Fear
4. Forward
5. New Bethlehem – Mass Death Futures
6. The Apocalypse Is About You
7. Vi Coactus
8. Mother Of Satan
9. The Horrid Strife
10. Are We Fit For Glory Yet (The War To End Nothing)

Score: 90 / 100

Reviewer: Sam
Toegevoegd: 23 september 2018

Meer Anaal Nathrakh:

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.