• Maarten de Brauwer (Consensus) - 38
  • Nita Strauss (Alice Cooper) - 36

• Greg Lake (Emerson, Lake & Palmer) - 2016

Dee Snider - For The Love Of Metal
Label: Napalm Records

Dee Snider - For The Love Of Metal

For The Love Of Metal is een soloalbum van Dee Snider, maar hij heeft er geen noot aan geschreven, zo biechtte hij recent vol enthousiasme op. Het schrijverschap van tekst en muziek komt volledig voor rekening van Jamey Jasta (Hatebreed). Wie denkt met dit werk van Snider een hardrockalbum à la Twisted Sister in huis te halen, komt dan ook voor een verrassing te staan. Het is moderne metal met traditionele invloeden, thrash en een heerlijke groove. Met het vakmanschap zit het wel goed, want de schijf bevat gastbijdragen van onder meer Howard Jones (ex-Killswitch Engage), Charlie Bellmore (Kingdom Of Sorrow), Alissa White-Gluz (Arch Enemy), Joel Grind en Nick Bellmore (Toxic Holocaust) en Mark Morton (Lamb Of God).

Het openingsnummer Lies Are A Business en Tomorrow’s No Concern hakken er direct flink in. Het gitaarwerk is strak met stevige riffs en de ritmesectie is uiterst solide. Vooral het tweede nummer spreekt aan dankzij donderende baslijnen, opzwepend gitaarwerk en de felle zang van Snider. Hoewel dit type muziek niet is waar je aan denkt bij deze 63-jarige veteraan, brengt hij de teksten vol overtuiging en energie. Dat geldt voor het ruigere werk, maar ook voor het mooie duet Dead Hearts (Love The Enemy) met White-Gluz. Het opent akoestisch en krijgt een ruig jasje zodra Snider zijn mond opent.

I Am The Hurricane en The Hardest Way vallen op door de wat zwakkere refreinen, terwijl I’m Ready en Roll Over You teruggrijpen op traditionelere metalelementen. Snider zingt en schreeuwt de sterren van de hemel en dat wordt op weergaloze wijze aangevuld door de instrumentatie. Het zijn bijvoorbeeld kleine details in het drumwerk en omineuze gitaarlijnen die extra sfeer geven aan American Made en het daardoor langer interessant houden.

Er valt dan ook weinig te mopperen op dit aangename en verrassende For The Love Of metal. Het niveau van de nummers en het musiceren zijn vrij constant. Af en toe is er een minder aansprekende passage of een refrein dat niet zo lekker bekt, maar storen doet dat niet. In interviews betuigt Snider zijn oprechte bewondering en liefde voor de nieuwe generatie metalmusici en het genre in het algemeen. Die passie spreekt uit elk nummer. De titel is dan ook perfect gekozen.

1. Lies Are A Business
2. Tomorrow’s No Concern
3. I Am The Hurricane