• Sid Wilson (Slipknot) - 44
  • Tracii Guns (L.A. Guns) - 56

• Dave "Lepard" Hellman (Crashdiet) - 2006

Dee Snider - Leave A Scar
Label: Napalm Records
Dee Snider - Leave A Scar
"Momenteel zit mijn agenda vol met andere zaken, zoals het regisseren van twee films. Op zijn vroegst verschijnt er in 2022 nieuwe muziek", aldus Dee Snider in een interview met Metalfan.nl. Groot was dan ook mijn verbazing dat eerder dit jaar een nieuwe full-length werd aangekondigd. Dat is goed nieuws, want For The Love Of Metal uit 2018 smaakte naar meer. De plaat liet een herboren Snider horen met een plaat die zowel modern als old-school klonk. De oud-zanger van Twisted Sister kon gewoon niet wachten weer aan de slag te gaan met muziek, waardoor Leave A Scar een jaar eerder dan gedacht wordt uitgebracht.

Bij Twisted Sister was de frontman verantwoordelijk voor al het materiaal. Sinds de jaren negentig heeft de 66-jarige Snider geen muziek meer geschreven. Hij dacht dat al zijn kruid was verschoten en niemand meer interesse zou hebben in de hersenspinsels van een oude rocker. For The Love Of Metal was muzikaal en tekstueel vooral het kindje van Hatebreed-zanger Jamey Jasta, de producer van Snider. Deze keer is hij weer volledig betrokken geweest bij het schrijfproces. De coronapandemie gaf hem voldoende inspiratie om eindelijk weer eens met teksten aan de slag te gaan.

I Gotta Rock (Again) is ontstaan toen de zanger middenin de pandemie dacht: “Verdomme, ik heb weer zin om te rocken!”. Een gevoel dat we allemaal kennen. Snider is geen vreemde om songs te schrijven over het belang van rocken. Iedereen kent natuurlijk de Twisted Sister-anthems I Wanna Rock en You Can’t Stop Rock ’N Roll. Het kakelverse I Gotta Rock (Again) heeft het in zich om uit te groeien tot net zo’n klassieker. Wat een verdomd lekker, rockende heavmetalsong! Het is de openingstrack van Leave A Scar en meteen mijn favoriet.

Daarna volgen elf gelijkwaardige tracks waarin Snider wederom laat horen dat zijn stem nog lang niet aan vervanging toe is. De songs vormen een beter geheel dan op For The Love Of Metal, waarvoor de meeste muziek al bestond. Dat blijft een enorm gave plaat, maar achteraf heb ik de indruk dat de muzikanten in sommige gevallen met left-overs aan de slag waren gegaan.

Dat gevoel heb ik totaal niet met Leave A Scar. Dit is duidelijk het product van een band dat goed op elkaar is ingespeeld. De bandleden hebben er alles aan gedaan om het onderste uit de kan te halen. Een miskleun vindt je niet, louter geïnspireerde en frisse songs. Leave A Scar is een ontzettend rockend metalalbum met een jeugdig klinkende Snider die lijkt te weigeren om ouder te worden.

1. I Gotta Rock (Again)
2. All Or Nothing More
3. Down But Never Out