• Mike Bordin (Faith No More) - 60
  • Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Matterhorn - Crimes Of Man
Label: Eigen beheer
Matterhorn - Crimes Of Man
Matterhorn is van oorsprong een coverband uit Australiė. De setlist bestaat uit klassiekers van Ozzy Osbourne, Judas Priest, Iron Maiden en meer. Naar eigen zeggen begon het publiek echter te verlangen naar eigen werk van Matterhorn. Daar kan ik me eerlijk gezegd nauwelijks een voorstelling van maken. Als ik in het publiek uit mijn dak ga bij nummers als Crazy Train of Number Of The Beast, dan zou het niet bij me opkomen om te schreeuwen om iets onbekends van de band zelf. Toch is dit de reden dat Matterhorn met het debuut Crimes Of Man op de proppen is gekomen.

Van het nummer Memory Of The Guilty heeft de band een videoclip gemaakt. De muzikanten van Matterhorn, die zichzelf een ‘Heavy Rock Metal Band’ noemen op hun website, hebben een lekker beukende midtempo-track gemaakt. De galopperende gitaarriff is effectief en zangeres Amanda Ozolins levert een prima vocale prestatie. Het maakte mij nieuwsgierig naar de rest van het album.

Helaas is Crimes Of Man meer van hetzelfde. Veel nummers zijn net zo gearrangeerd als Memory Of The Guilty. Ze hebben allemaal een simpele gitaarriff en na een aantal van dit soort nummers zijn ze niet meer effectief, maar eentonig. Hetzelfde geldt voor de zanglijnen en het drumspel. Het helpt niet mee dat veel tracks langer dan zes minuten duren. De totale speelduur van 75 minuten is dan ook veel te lang. Nummers zoals het uptempo Drive en het epische The Riff vallen alleen maar op omdat ze afwijken van de norm.

De helft van Crimes Of Man had moeiteloos geschrapt kunnen worden. De eerder genoemde songs plus een handvol andere tracks waren voldoende om van het debuut een acceptabel album te maken. Maar in de huidige vorm slaat de verveling al vrij snel toe. Hopelijk leert men van deze fout en zal een eventuele opvolger beter uitpakken. Tot die tijd mag de band zich weer gaan concentreren op het spelen van covers.

1. Judge Nought
2. Guest Of His Majesty
3. Burial Ground