• Steel Panther
  • Michael Sweet (Stryper) - 59
  • Moa "Moametal" Kikuchi (Babymetal) - 23

Crisix - Against The Odds
Label: Listenable Records
Crisix - Against The Odds
Spanje is in de metalscene toch een beetje een ondergeschoven kindje. Saratoga is al een paar decennia internationaal bekend en ook Angelus Apatrida doet het goed. Maar gelukkig is ook Crisix hard aan de weg aan het timmeren. Deze vijfkoppige thrashformatie uit Catalonië is ondertussen toe aan zijn vierde album, wat zeer goed nieuws is voor liefhebbers van moderne thrash metal.

Nadat de band in 2008 werd opgericht onder de naam Crysys, werd in 2011 het debuutalbum The Menace opgenomen. In datzelfde jaar moest ook de naam veranderd worden. Electronic Arts had een game uitgebracht genaamd Crysis en dwong via een rechtzaak Crysys’ naamverandering naar Crisix af. Gelukkig heeft dit geen nadelige gevolgen gehad voor de band en is het sindsdien volgens de leden alleen maar bergopwaarts gegaan.

Op dit album komt goed naar voren dat de band zichzelf uit wil blijven vinden. De opener Get Out Of My Head laat dit meteen al goed horen. Op het fundament van thrash metal wordt duidelijk gebouwd met invloeden uit metalcore, wat later op het album nog meer voorkomt. Ook zijn invloeden uit death metal en punk te horen. Dit is vooral een verrijking voor de sterke thrash metal die dit album te bieden heeft. De riffs doen denken aan Overkill, Testament en Kreator.

Ook de stem heeft, met een afwisseling tussen schel geschreeuw en diepere grunts, wat weg van Testament. Tekstueel klink Anthax door als inspiratiebron. Zoals het goede thrash metal betaamt, worden politieke misstanden aangedragen in nummers als Leech Breeder en Technophiliac. Maar, om naar eigen zeggen, de muziek niet te deprimerend te maken, baseert Crisix ook veel muziek op pop culture. Xenomorph Blood is geïnspireerd door de film Aliens, Prince Of Saiyans door Dragonball Z en The North Remembers is een ode aan het huis Stark in Game Of Thrones.

De eerder genoemde invloeden uit andere genres maken Against The Odds een lekker divers album. Perseverance is wat meer mid-tempo, The North Remembers is heerlijk melodieus met een meerstemmig refrein terwijl Cut The Shit en Leech Breeder pure, agressieve thrashmetalnummers zijn. Hierdoor heeft het album wat te bieden voor veel verschillende metalfans en verveelt het niet snel. Ik kijk dan ook reikhalzend uit naar wat deze heren ons de volgende keer gaan voorschotelen.

1. Get Out Of My Head
2. Leech Breeder
3. Technophiliac