26-09-2020

Amaran - Pristine In Bondage
Jaar van release: 2004
Label: Listenable Records
Amaran - Pristine In Bondage
Fans van The gathering, After Forever, Edenbridge, Lost In Misery en Lacuna coil: opgelet! Het Deense Amaran speelt muziek in jullie favoriete genre! Na het debuut uit 2002 getiteld 'A world depraved' werkte de band hard verder en het resultaat ligt sinds eind 2003 in Japan, en nu ook bij ons in Europa, in de winkels. Het album is in Zweden opgenomen en heeft de naam 'Pristine in bondage' meegekregen.

De gothic metal van deze band is snel en bij vlagen horen we zelfs death/thrash riffs. De nummers duren allemaal rond de vier minuten en zijn logische en commercieel opgebouwd. De kwaliteit van deze plaat zit zich in de snelheid en in de erg melodieuze zanglijnen. De nummers blijven al na één luisterbeurt al hangen en na twee luisterbeurten blijven de refreinen van nummers als 'Atropine', 'Revolution without arms' en 'Inflict' na het afzetten van de cd nog in je hoofd zitten (of je nu wilt of niet).

Kortom, na drie luisterbeurten zou ik het album een 85 geven. Maar na een zestal luisterbeurten heb ik hier toch wel wat punten af moeten halen. De nummers gaven niets meer nieuw vrij dat ik nog niet ontdekt had tijdens die eerste drie luisterbeurten. Sterker nog; sommige nummers begonnen erg te vervelen en zelfs op mijn zenuwen te werken.

Dus al bij al, is dit een vrij goede en leuke release maar echte klassiekers, die je desnoods tien maal na elkaar kunt beluisteren zonder dat het je gaat vervelen, staan er niet op dit album. Niettemin kan ik dit album wel met een gerust hard aanbevelen bij de talrijke fans van (oudere) The gathering en Lacuna coil. Onlangs tourde deze band nog met After Forever en de bandleden hebben voor dit album ook een videoclip opgenomen van het nummer 'Inflict'. Een leuk tussendoortje , niet meer maar zeker niet minder!

1. Atropine
2. Revolution without arms
3. Coming home