• Tor Atle Andersen (Communic) - 42

• Earl Root (Aesma Daeva) - 2008
  • Paul Gray (Slipknot) - 2010

Hibakusha - Prophet Of Numbers
Label: Eigen Beheer
Hibakusha - Prophet Of Numbers
Hibakusha... gaat er al een belletje rinkelen? De mannen, die zich gezamenlijk vernoemen naar de groep overlevenden van de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki, konden hun geluk niet op toen ze in 2016 op FortaRock mochten optreden. Op 20 april presenteert het kwintet zijn eerste full-length in Patronaat te Haarlem. Prophet Of Numbers, dat tien brute tracks bevat, kun je een maand voorafgaand aan het evenement al aanschaffen.

Bruut inderdaad, en wat dat betreft zetten de pastelkleuren in het artwork van Aria Fawn je op het verkeerde been. Het vijftal uit Haarlem maakt namelijk brute, hoekige en groovende metal met progressieve elementen. De vrij monotone screams komen in de buurt van Meshuggah, de ritmiek en riffs doen soms aan Textures, TesseracT (Fractals) of Gojira denken, de leads soms aan Korn en SikTh.

De sound is lekker vol, vet en krachtig (uitstekend werk van Jaap van der Klein). De stevige passages hebben veel power en de rustige ademen veel sfeer. Doorgaans zijn de tracks agressief en intens. In de eerste drie tracks beuken de heren erop los. Dat levert met het dynamische titelnummer, dat naast Textures-elementen ook een geslaagde post-metalbrug bevat, het eerste hoogtepunt op, al is Kowloon beslist geen misselijke opener.

Vanaf het kalmerende en serene getokkel in het atmosferische Wanderers dient zich een heel andere fase aan die op een desolate sfeer gericht lijkt te zijn. Wanderers is een mooie inleiding op het emotionele hoogtepunt Entropy, dat meer melodie en dramatiek bevat dan de drie eerste tracks, mede dankzij de Klone-achtige, cleane gitaarpartijen. Daarna komt het agressievere werk weer aan bod, met onder meer het deathcore-achtige Infrequently Vile, dat laat tot leven komt en met een memorabele riff eindigt.

De nummers duren relatief lang en bevatten veel wendingen. Het kost dan ook een aantal luisterbeurten om ze te doorgronden. In elke track komen wel goede ideeën voorbij, maar tegelijkertijd moet gezegd worden dat een aantal riffs niet vernieuwend of beklijvend is. Daardoor hebben bijvoorbeeld Fractals en Chasm de neiging om voort te kabbelen. Toch is in laatstgenoemde het gevarieerde drumwerk beslist een pluspunt en maken de baspartijen in het zware The Famous Negative (net als in Entropy) veel indruk.

Prophet Of Numbers is beslist een sprong voorwaarts ten opzichte van de ep Incarnation. Zowel qua songwriting en techniek als qua productie. Toch valt juist op het gebied van songwriting nog wel wat te winnen. De nummers zijn wat aan de lange kant en bevatten veel wendingen, die de spanningsboog niet altijd vast kunnen houden. Wie een mix van Meshuggah en Textures waardeert, lekker wil headbangen en originaliteit niet hoog in het vaandel heeft, haalt met Prophet Of Numbers echter een intense, goed geproduceerde release in huis.

1. Kowloon
2. Prophet Of Numbers
3. Frequentle Vile