Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong uit het jaar 2006?

Amon Amarth - Cry Of The Black Birds
Amorphis - House Of Sleep
Ancient Rites - Templar
Celtic Frost - A Dying God Coming Into Human Flesh
Delain - The Gathering
Dragonforce - Through The Fire And Flames
God Dethroned - Hating Life
Hatebreed - Destroy Everything
In Flames - Come Clarity
Iron Maiden - For The Greater Good Of God
Kataklysm - Crippled And Broken
Killswitch Engage - My Curse
Lamb Of God - Walk With Me In Hell
Legion Of The Damned - Legion Of The Damned
Lordi - Hard Rock Hallelujah
Mastodon - Crystal Skull
Megadeth - Gears Of War
Motörhead - God Was Never On Your Side
My Dying Bride - To Remain Tombless
Sabaton - Attero Dominatus
Satyricon - K.I.N.G.
Slayer - Cult
Stone Sour - Through Glass
Tool - Vicarious
een andere kraker uit 2006

[ Uitslag | Enquêtes ]

    1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
  • 3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
  • 4 mei:
  • Dool
  • 7 mei:
  • Pvris en Scene Queen
  • VV (Ville Valo) en Zetra
    1 juni:
  • Alien Weaponry
  • Elegy, Picture en Bildtstar
  • Floor Jansen en Anneke van Giersbergen
  • Foxy Venus
  • The Hague Death Fest
Kalender
Vandaag jarig:
  • D'Arcy Wretzky (Smashing Pumpkins) - 56
  • Riley Gale (Power Trip)† - 39
  • Sergei Vlassov (Celestial Crown) - 44

Vandaag overleden:
  • Tom Sedotschenko (Evereve) - 1999
Review

Devlsy - Private Suite
Jaar van release: 2017
Label: Aeternitas Tenebrarum
Devlsy - Private Suite
Post-black is inmiddels een behoorlijk uitgemolken genre, maar de opkomst van nieuwe bands in deze vergaarbak lijkt haast niet te stuiten. Devlsy is ook zo’n relatief jong gezelschap, afkomstig uit Litouwen, dat erop uit lijkt de nieuwe Deafheaven te worden. Private Suite is het tweede album van het viertal uit Vilnius. In tegenstelling tot Oost-Europese groepen als Au-Dessus en White Ward ontbeert het Devlsy aan de klasse om echt de show te stelen. Daar waar bovengenoemde groepen een verpletterende indruk maken, kabbelt Devlsy in de marge voort.

De zeven minuten durende opener Corridors is eigenlijk tekenend voor de rest van het album. De track begint met dissonante, onheilspellende riffs, die op een interessante opbouw lijken te duiden. Pas na drie minuten wordt het gaspedaal wat ingetrapt en wint de muziek aan intensiteit, maar tegelijkertijd blijft ook geen enkel onderdeel van het nummer ook maar enigszins hangen. Het is een assemblage van losse structuren en ideeën, zonder het compositorische vernuft om die ideeën te verpakken in coherente tracks die de luisteraar weten te raken.

Een ander voorbeeld van de inconsistentie van het album is Bring My Word. Het nummer begint met industrial-achtige klanken die een Neurosis-achtige sfeer creëren. Helaas houdt dat veel te kort aan en verzandt de track in een soort mengeling van punk en post-black. De schreeuwerige vocalen passen totaal niet bij de stemmige, dissonante riffs. Dat Dave Edwardson (Neurosis) een deuntje komt meezingen, mag niet baten. Het enige nummer dat het potentieel van de band laat horen, is Patient # 6, een track die meer gefocust is en ook qua riffs compacter en beter in elkaar zit.

Bij het beluisteren van Private Suite bekruipt mij vooral het gevoel dat de band té hard probeert. Devlsy doet er alles aan om hip te zijn. Kunstzinnige bandfoto’s, moeilijke composities, een niet-alledaagse albumhoes (die dan wel weer mooi is, dat moet ik ze nageven): alles aan dit album schreeuwt ‘hipster’. Dat hoeft niet erg te zijn, als de muziek maar in orde is. Maar juist in muzikaal opzicht geeft Devlsy niet thuis. Dat maakt Private Suite tot een lege huls met enkele aardige momenten, maar te weinig inhoud om de grijze middenmoot te ontstijgen.

Tracklist:
1. Corridors
2. Hatching Tomb
3. Bring My Word
4. Patient #6
5. Porta Formica
6. Horizon Attached

Score: 65 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 13 maart 2018

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.