• Ron Welty (The Offspring) - 52
  • Urs Fischer (Felony) - 49

• Jon Zazula (Megaforce Records) - 2022

Vampire - With Primeval Force
Label: Century Media Records
Vampire - With Primeval Force
Vind je dat Tribulation na The Horror te soft is geworden en mis je het furieuze van het debuut? Check dan With Primeval Force van Vampire. De muziek van dit Zweedse gezelschap vindt zijn inspiratie in Venom, Kreator, Necrophobic, Destruction, Slayer, Mercyful Fate, Death, Possessed en jawel: Tribulation. Over de connectie met Tribulation gesproken: de bands tourden vorig jaar met elkaar en Tribulation-gitarist Jonathan Hultén heeft ontwerpen en illustraties geleverd aan zijn concullega's. Nick Keller is evenwel verantwoordelijk voor de coverart.

Vampire speelt klassieke heavy/thrash metal met extreme vocalen. Daaraan zijn in de studio vintage keyboardpartijen toegevoegd. Dat resulteert vooral in een kille en mysterieuze sfeer. De teksten handelen over eeuwenoude mysteries, open graven en donkere aspecten in de Europese historie. Ze worden gebracht met een raspend stemgeluid dat voorzien is van effecten die de zang een diepte meegeven.

Behalve sfeervol is het songmateriaal minder punky en daardoor klinkt het geheel juist melodieuzer dan voorheen. Over de scherpe, thrashende riffs heen klinken er namelijk melodieuze lijnen. De plaat begint weliswaar met vier snelle tracks, maar af en toe gaat het tempo er even af voor een sectie met tokkels en meerdere melodielijnen. Het technische niveau ligt ondertussen op een hoog niveau. Luister maar eens naar Metamorphosis (compleet met de Celtic Frost-oeh) en het razende He Who Speaks, dat de tijden van Possessed, Bathory en Repulsion doet herleven.

De keyboardpartijen in Midnight Trial, een nummer met Mercyful Fate-achtig gitaarwerk, en Revenants zijn sfeerverhogend, al had wat meer inventiviteit voor een nog smaakvollere bijdrage kunnen zorgen. Het is evenwel een sterke fase van deze release, die vervolgt met het snellere Ghoul Wind, alvorens sterk afsluit met Initiation Rite (Slayer meets Necrophobic) en één van de hoogtepunten Scylla.

With Primeval Force is een gelaagde release die oude tijden doet herleven, een volwassener en meer op sfeer gericht Vampire laat horen. Het is een zeer aardige plaat die meerdere luisterbeurten nodig heeft om fases ervan te laten blijven hangen. Vampire levert hiermee een goed visitekaartje af.

1. Knights Of The Burning Crypt
2. He Who Speaks
3. Metamorphosis
4. Skull Prayer
5. Midnight Trial
6. Revenants
7. Ghoul Wind
8. Initiation Rite
9. Scylla

Score: 76 / 100

Toegevoegd: 7 december 2017

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.