23-10-2020

Decapitated - The Negation
Jaar van release: 2004
Label: Earache Records
Decapitated - The Negation
Het gaat goed met de Poolse Death Metal. Niet alleen grote acts als Vader en Behemoth oogsten succes, maar ook relatief nieuwe acts als Hate, Dissenter en dit Decapitated leveren continu kwaliteitsplaten af. Wat mij betreft hebben deze bands met zijn allen echt een nieuw soort Death Metal ontwikkeld, die gemakkelijk naast de afgebakende Zweedse en Amerikaanse stijl kan staan.

Decapitated kennen we natuurlijk wel van hun vorige werkstukken, Winds Of Creation en Nihility. Met The Negation levert dit Poolse kwartet inmiddels hun derde volledige album af, en wat meteen opvalt zijn de enorme verbeteringen op productioneel gebied. Waar de vorige plaat Nihility een beetje bleef steken bij een wat vlak gitaargeluid, zijn op The Negation alle instrumenten echt in volle glorie te horen. En glorie is er, want het snelle riffwerk van gitarist Vogg en het uiterst strakke drumwerk van drummer Vitek plaatst Decapitated wat speeltechniek betreft meteen aan de top van de huidige Death Metal scene. Natuurlijk is de verassing wat minder dan toen ze als 17-jarigen Winds Of Creation inspeelden, maar de kwaliteit is er alleen maar beter op geworden.

Het enige waar ik niet zo erg enthousiast over ben, is de grunt van zanger Sauron. Zeker, in snelle tracks als The Fury en Long-Desired Dementia is zijn stem bruut en agressief, maar zodra het instrumentaal wat trager en gevarieerder wordt begint zijn monotone strot bijna te irriteren. Wat screams of een vette uithaal kan echt geen kwaad, zeker niet in dit soort muziek. Verder is dit een uitstekende plaat, die zowel de trouwe fans als nieuwkomers zeker zal bevallen.

1. The Fury
2. Three Dimensional Defect
3. Lying And Weak