• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Rhapsody Of Fire - Legendary Years
Label: AFM Records
Rhapsody Of Fire - Legendary Years
Het lijkt een beetje op hogere wiskunde om de naamvarianten die de oorspronkelijk zo vereende Italiaanse powermetalband Rhapsody inmiddels heeft gehad, uit elkaar te houden. Nadat een juridisch dispuut met Magic Circle Music-eigenaar en Manowar-bassist Joey DeMaio ervoor zorgde dat de band onder de naam Rhapsody Of Fire verder ging, werden de fans van de groep in 2011 hardhandig geconfronteerd met een onverwachte breuk. Gitarist en belangrijkste componist Luca Turilli besloot wegens muzikale verschillen verder te gaan onder de naam Luca Turilli’s Rhapsody, terwijl zanger Fabio Lione en toetsenist Alex Staropoli verder gingen onder de naam Rhapsody Of Fire.

Na een aantal relatief rustige jaren is er inmiddels weer het nodige aan de hand in het Rhapsody-kamp. Zo is zanger Fabio Lione geen onderdeel meer van de band. Hij stapte op om naar eigen zeggen een ‘nieuw hoofdstuk’ in zijn leven als muzikant en mens te beginnen. Intussen is hij overigens wel met een afscheidstour bezig. Ook drummer Alex Holzwarth – sinds 2000 lid van de groep – is met de noorderzon vertrokken. Daardoor is alleen met Staropoli nog een oudgediende over. Het is dus op zijn minst twijfelachtig om onder deze naam verder te gaan, maar dat is de keuze die de band maakt.

Zoals de naam van deze compilatie al doet vermoeden, bevat Legendary Years geen nieuw materiaal, maar een bloemlezing van het oude materiaal van de Italianen, uit de periode van 1997 tot 2002. Die periode omvat de eerste vier albums, inclusief de ep Rain Of A Thousand Flames (2001). Of die keuze contractuele redenen heeft of dat de beslissing zijn oorsprong vindt in muzikale gronden, is onduidelijk. In ieder geval betekent het dat de in mijn ogen grootste muzikale sprong die Rhapsody Of Fire in zijn carrière maakte – het uitbrengen van het magistrale Symphony Of Enchanted Lands II - The Dark Secret (2004) - niet vertegenwoordigd is op dit album.

Dat de klassieke albums de tand des tijds goed hebben doorstaan, bleek begin vorig jaar al tijdens de tour die Luca Turilli met zijn versie van Rhapsody deed. Dat is ook op Legendary Years het geval. Het is altijd weer geweldig om klassieke symfonische powermetalkrakers als Dawn Of Victory, Knightrider Of Doom, Land Of Immortals en Holy Thunderforce te horen. Het zijn tracks die een hele generatie aan powermetalbands hebben beïnvloed en nog geen fractie van hun zeggingskracht hebben verloren.

Wie Legendary Years beluistert, zal zich verbazen over de enorme hoeveelheid uitstekende nummers die Rhapsody heeft geschreven. En hoewel de productie voor deze heruitgave iets is opgekrikt, hebben de nummers gelukkig hun oorspronkelijke charme behouden. Niet dat er veel oppoetswerk nodig was overigens. De Italianen hebben altijd bekendgestaan om hun hoge productiewaardes.

De belangrijkste reden om Legendary Years uit te brengen, zal ongetwijfeld de introductie van nieuwe zanger Giacomo Voli zijn. Hij moet in de voetsporen zien te treden van Fabio Lione, een waanzinnig goede zanger die – evenals Turilli – het gezicht van de band vormde. Dat brengt mij dan ook bij het grootste euvel van deze release. Hoe goed Voli ook zijn best doet (de cynicus zal zeggen dat hij zélfs het erbarmelijke Italiaanse accent van zijn voorganger perfect imiteert!), hij is geen Lione. Het kwaliteitsverschil is duidelijk hoorbaar. Daarmee is niet gezegd dat Voli niet kan zingen. Hoewel hij over een prima stemgeluid beschikt, kan hij zijn voorganger geen moment doen vergeten.

Legendary Years is vooral een fijne kennismaking voor de jongere garde, degenen die pas bij de recente albums van Rhapsody zijn aangehaakt. Voor degenen die de ontwikkelingen van de band vanaf het begin hebben meegemaakt, zal deze compilatie vooral voor vraagtekens zorgen. Die zullen, net als ik, liever nogmaals de klassieke platen opzetten. Hoe de toekomst van Rhapsody Of Fire eruit gaat zien, weet niemand, maar de kans is groot dat de echte hoogtijdagen van de band achter ons liggen.

1. Dawn Of Victory
2. Knightrider Of Doom
3. Flames Of Revenge