Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    7 mei:
  • Pvris en Scene Queen
  • VV (Ville Valo) en Zetra
  • 8 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • 9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
    5 juni:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
Kalender
Vandaag jarig:
  • Anders Gyldenøhr (Hatesphere) - 52
  • Bill Ward (Black Sabbath) - 76
  • Devin Townsend (Strapping Young Lad) - 52
  • James LaBrie (Dream Theater) - 61
  • Jens F. Ryland (Borknagar) - 50
  • Les Smith (Anathema) - 57
  • Maurizio Guolo (Darkseed) - 49
  • Rikard Sundén (Sabaton) - 43
  • Robert Flux (Oomph!) - 57
  • Shawn Drover (Megadeth) - 58
  • Vjacheslav Molchanov (Kipelov) - 49

Vandaag overleden:
  • Craig Gruber (Rainbow) - 2015
Interview

La Division Mentale
Met Cypher en Mriik
Door Erik
Geplaatst in juli 2007
In mei van dit jaar bracht het Franse La Division Mentale hun debuutalbum l’eXtase des fous uit; een pareltje van een industrial Black Metal-album, dat volledig uit het niets kwam. Omdat dit heugelijke feit natuurlijk niet onopgemerkt mag blijven, werd besloten om Cypher (instrumenten en teksten) en Mriik (zang) te interviewen.

La Division Mentale

Allereerst, gefeliciteerd met jullie indrukwekkende debuutalbum. Het is zonder twijfel het meest innovatieve industrial Black Metal-album dat ik de laatste jaren gehoord heb.

Cypher: Bedankt voor deze introductie. Dit interview begint verdomme goed!
Mriik: Dat is inderdaad goed om mee te beginnen. We stellen je keuze voor het woord “innovatief” zeer op prijs. Voor mij is dat het allerbelangrijkste.

Voor de meeste mensen zal La Division Mentale nog een onbekende band zijn. Zouden jullie ons iets over de band kunnen vertellen? Wat drijft de band om zulke innovatieve muziek te maken en welk doel streven jullie met de band na?

Cypher: LdM is mijn schaduw sinds 1998. De band verschijnt of verdwijnt naar gelang mijn creativiteit. Ik ben betrokken bij talrijke projecten, maar op het moment moet ik mezelf zien te vinden, mijn complete universum, dus ben ik teruggekeerd naar LdM. Deze entiteit omvat alle klanken waar ik van houd; het is mijn laboratorium. We houden van experimenten die onze ziel voortdrijven en deze zijn ook ons doel. We gieten wat we zijn en wat we hebben hierin en het resultaat is deze onwaarschijnlijke mix.
Mriik: Begin 2006 werd ik door deze Divisie opgeslokt. Ik braak alle vocalen uit, terwijl Cypher en zijn gasten de muziek en de mechanische atmosfeer creëren.

L’eXtase des fous is een erg divers album geworden. Ik vind het prachtig zoals jullie agressieve industrialnummers zoals Illusions décharnées en Discipline afwisselen met mysterieuze en emotioneel beladen nummers zoals … le Tout indivisible en Satan inside. Is dit iets dat jullie van tevoren bedacht hebben, of heeft het zich geleidelijk aan ontwikkeld?

Cypher: Er was geen richting en er waren geen regels. Alles heeft zichzelf beetje bij beetje opgebouwd, elk element bracht weer andere voort. We hebben dit album ontwikkeld zonder grenzen te stellen, door elk detail te verfijnen. We hebben het laten ademen en spreken. Het is een geheel en dat is de manier waarop we het wilden hebben. Ik haat het om hetzelfde nummer twee keer te maken; ik wil me verdiepen in verschillende sferen. Deze nummers zijn op hetzelfde moment geschreven, ze maken van l’eXtase des fous het vertrekpunt.

Het is voor mij een genot om naar jullie album te luisteren, maar de teksten zijn me grotendeels een raadsel, omdat ik geen Frans spreek. Kunnen jullie uitleggen waarover ze gaan? Heeft het album een centraal thema?

La Division Mentale- L'eXtase Des FousCypher: De muziek van LdM heeft iets droomachtigs, iets ontastbaars, abstracts en phantasmagoria-achtigs. Het idee van het vertrek is iets heel persoonlijks en hangt nauw samen met mijn eigen ervaringen. Ik trek mijn gevoelens door tot in het ziekelijke en verdun ze met iets universeels. Het is een soort van zelfonderzoek. Ik heb mijn angsten erin opgenomen en gebruik ze op een artistieke manier.
Mriik: Het moeilijkste voor mij was het zingen van door iemand anders geschreven teksten, die zo persoonlijk zijn. Het was een behoorlijke uitdaging om dit tot een goed resultaat te brengen, omdat ik Cypher’s gedachten moest verwoorden. Al met al is dat, denk ik, goed gelukt. Tenminste, dat hoop ik.

De vrouwelijke vocalen, de spoken-word gedeelten, geven echt een extra dimensie aan de muziek. Ze lijken goed doordacht te zijn. Wat is de relatie tussen deze vocalen en het thema? Zijn ze een manier om het thema te benadrukken of hebben jullie ze gewoon toegevoegd omdat het geluid beviel?

Cypher: Het achterliggende idee is dat van universaliteit. Alsof het een gedeelde ervaring betreft. Menselijke relaties ontwikkelen zich door confrontaties. Mriik’s stem is een impulsieve schreeuw, terwijl de vrouwelijke stem vol wrok zit. Het zijn twee manieren om hetzelfde ding uit te drukken, op sommige momenten dringt dit goed tot je door. De manier waarop het klinkt is heel belangrijk en we hebben daarbij niets aan het toeval overgelaten.
Mriik: Ik vind de fluisterende, vrouwelijke vocalen meer een sadistische invalshoek hebben. Er doorklinkt een morbide vorm van plezier in de toon van de stem. Iets dat raakvlakken heeft met wraak en marteling, snap je?

De titels van de nummers op l’eXtase des fous zijn allemaal in het Frans, met uitzondering van Satan inside. Zit hier een speciale gedachte achter?

Cypher: Geweldig dat je daar over begint! Satan inside gaat over die momenten waarop je je woede en je haat tegen alles en iedereen uit. Het gaat over de teloorgang van de wereld en van je persoonlijke wereld. Deze woorden, “Satan inside,” zijn een sterk symbool en een typische slogan die tegenwoordig veel van toepassing is. Er zit een zekere ironie in om deze woorden als de tegenhanger te gebruiken van de interpretatie die Mriik eraan geeft met zijn krijsen, maar ze vertegenwoordigen desondanks een vorm van smart. Pijn en andere gevoelens worden gereduceerd tot een object, een ding dat je tot je kunt nemen. Ik werd hiervoor geïnspireerd door Pasolini’s Salò (Salò o le 120 giornate di Sodoma, een Italiaanse film uit 1975. Erik).
Mriik: Voor mij heeft Satan inside iets antireligieus over zich. De kern van het nummer gaat niet over de verloochening van religie, maar sommige delen van de tekst mogen in dat licht gezien worden. Dat is tenminste het gevoel wat ik erbij heb.

Jullie hebben ervoor gekozen om industrial Black Metal te combineren met Noise. Wanneer ik jullie debuut beluister lijkt me dat een logische keuze, maar toch heb ik dit nog nooit eerder gehoord, tenminste niet op de manier waarop jullie het doen. Waarom hebben jullie voor deze aanpak gekozen?

Cypher: Ik weet het niet. Het is een heel natuurlijk proces geweest. Het zijn gewoonweg fragmenten van mijn wereld die met elkaar gecombineerd zijn. Niets meer.

In mijn recensie trek ik een vergelijking tussen jullie werk en dat van Diapsiquir. De muziek is compleet verschillend, maar jullie album roept bij mij hetzelfde gevoel op als wat ik heb tijdens het beluisteren van hun werk. Beide zijn hoogst originele en een tikkeltje waanzinnige stukken Franse Black Metal. Hoe denken jullie over deze vergelijking?

Cypher: Bedankt. Ik houd van Diapsiquir’s werk. Virus S.t.N. is een geweldig album. Onze beider projecten hebben een hele kenmerkende, genre overstijgende identiteit. Diapsiquir is een expressie van chaos, LdM is meer een expressie van persoonlijke kwellingen.
Mriik: Cypher’s verduidelijking is erg herkenbaar. Ik wil daaraan toevoegen dat Diapsiquir iets heel decadents over zich heeft. Het eerste woord wat in mij opkomt als ik naar hun muziek luister, is “verval.” Het verval van brein en ziel, omdat hun muziek zo smerig is.

L’eXtase des fous voelt heel Frans, net zoals bands als Peste Noire en Diapsiquir voelen. Wat is het toch dat Franse Black Metal onderscheid van Black Metal uit andere landen? Is het de taal, of is het meer dan dat?

Mriik: Dus jij bent één van die mensen die denkt dat Franse Black Metal kenmerkend is? Dat is niet onwaar, er is inderdaad een Franse “touch”, misschien door onze taal. Ik denk dat ieder land zijn eigen persoonlijkheid heeft, als we naar de gebruikte taal kijken. Neem bijvoorbeeld de Thrash Metal scene in Zuid-Amerika (in het bijzonder in Chili); het geeft een uniek gevoel om te headbangen op de helse Metal met Spaanse vocalen (luister maar eens naar Akramen, bijvoorbeeld). Maar goed, ik wijk af van je vraag. Wat was de vraag? Oh ja, de zogenaamde Franse “touch.” Hij bestaat, maar soms is het ook een cliché, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik denk dat het moeilijk is om Franse teksten te schrijven als je extreme muziek maakt. De meest Black Metal bands hier hebben achterlijke teksten, dus je moet wel iets van een genie zijn, wil je er iets van maken. Ik vind dat Cypher prima werk heeft gedaan.

Cypher, negen jaar geleden bracht je La Division Mentale's eerste demo uit, Syndrome. Waarom heeft het zo lang geduurd voordat het eerste volledige album uit kwam? Had het te maken met het aantrekken van Mriik tot de band?

La Division Mentale - CypherCypher: Het is niet zo dat ik in deze tijd geen muzikale ervaringen heb opgedaan. Die waren er wel, verschillende. Ik heb tot in het extreme aan verschillende projecten gewerkt. Ik heb veel geleerd en mijn reis tussen de extreme Metal scene en de Electro/Industrial scene heeft me op veel ideeën gebracht. Syndrome moest een identiteit creëren voor LdM. Daarnaast moest ik mijn vocabulaire verrijken, om het concept te overstijgen. Mijn ontmoeting met Mriik was beslissend. Daardoor ben ik LdM als meer dan een onbelangrijk project gaan beschouwen. Ik ben een liefhebber van zijn werk in Devilish Era en Wolok en het idee om met hem samen te werken boeide me. Syndrome werkte eigenlijk niet. Voor een lange tijd heb ik LdM’s muziek slechts als een laboratorium beschouwd. Het had geen prioriteit.
Mriik: Het was een grote kans voor me om eens in het Frans te zingen. Het was zelfs mijn eerste keer! In mijn andere projecten schrijf ik zowel de muziek als de teksten, maar ik LdM ben ik maar lui en wacht ik tot de teksten en muziek klaar zijn, zodat ik een beetje kan zingen.

De band bestaat op het moment uit jou en Mriik. Heb je plannen om nog meer leden aan te trekken, of voldoet deze line-up?

Cypher: de line-up kan gemakkelijk veranderd worden, maar dat hangt af van de eisen die LdM stelt. We zullen zien. De muziek zal daarvoor bepalend zijn. Een toevoeging van buitenaf is altijd goed, maar over het tegenovergestelde kan ik niets zeggen, omdat die toevoeging voor l’eXtase des fous zo goed gewerkt heeft.

Ben je van plan om de gasten op l‘eXtase des fous ook voor toekomstige releases te gebruiken?

Cypher: Yan is een goede vriend van me. Ik werk met hem samen in Absent (een electro-project). We hebben jaren lang samengewerkt en daarom voelt het voor mij heel natuurlijk om hem erbij te hebben. Het was belangrijk voor me om samen met Yan aan LdM te werken. Daarnaast is Botchan Karisen een grote, Franse artiest. Hij werkt aan veel projecten, waaronder Babylone Chaos. We (Yan, Bk en ik) werken samen in hetzelfde electro-bouwsel: het aB.1oo collectief. Deze mannen hebben geweldig werk geleverd bij LdM. Ik laat jullie er zelf van genieten; geluid zegt meer dan woorden:

Kan je ons iets vertellen over de toekomst van de band? Ben je bezig met nieuw materiaal?

Cypher: Er staat een samenwerking op de planning met de electronische psychopaten van Melek Tha en daarnaast ook met Collectif aB.1oo. Daarnaast ben ik langzaamaan begonnen met het componeren van het volgende album. We laten het zijn gang gaan, maar het zal geen negen of meer jaren meer duren, voordat we weer opduiken op jullie pagina’s.

Waarom hebben jullie ervoor gekomen om een contract bij Blood Fire Death te tekenen? Hebben jullie ervaringen met dit label?

Mriik: Ik ken Grun van U-Europa / Blood Fire Death al een tijdje, dankzij mijn andere muzikale projecten (in het bijzonder door Devilish Era en Wolok). Toen ik hem over LdM vertelde, stuurde hij me meteen een e-mail met “Man, that one is killer, I want to release it.” Hiervoor hadden we ons materiaal ook naar andere labels gestuurd, maar Blood Fire Death kwam het meest professioneel over. Nu we erop terugkijken kan ik zeggen dat we 100 procent tevreden zijn over hun inzet en steun: ze hebben geweldige promotie voor ons gemaakt, er werden veel recensies geschreven en we doen interviews, dus er valt niets te klagen. Blood Fire Death is in het bijzonder een uitstekend label voor bands die hun debuut uit willen brengen.

Ik zou het geweldig vinden om La Division Mentale live te zien. Bestaat de kans dat jullie in de nabije toekomst in Nederland op gaan treden?

Cypher: Geen schijn van kans, LdM is tenslotte een studioproject. De muzikanten waar ik mee samen wil werken, wonen te ver van mijn woonplaats af. Het is onmogelijk dat het zou werken op het moment. Ik haat de afstand in muziek. Het kan zijn dat ik Industrial sets ga gebruiken in de Electro scene, maar daar blijft het bij. Dat zal slechts een deel van LdM vertegenwoordigen. Maar zeg nooit nooit…misschien zal LdM op een dag zijn eigen live line-up hebben.
Mriik: Deze vraag komt altijd weer terug in interviews en het antwoord is altijd hetzelfde…

Bedankt dat jullie de tijd en moeite hebben genomen om mijn vragen te beantwoorden en succes met jullie verdere carrières, ik weet zeker dat we nog veel van jullie zullen gaan horen. Hebben jullie nog een paar laatste woorden voor onze lezers?

Cypher: Bedankt voor jullie steun. Probeer l’eXtase des fous!
Mriik: Jullie steun wordt zeer gewaardeerd! De groeten aan al onze fans in Nederland!

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Zoeken
    3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
  • 10 mei:
  • Coldborn - The Unwritten Pages Of Death
  • Crownshift - Crownshift
  • Desolus - System Shock
  • Flamekeeper - Flamekeeper
  • Sebastian Bach - Child Within The Man
  • Unleash The Archers - Phantoma
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.