• Munetaka Higuchi (Loudness) - 2008
  • Scott Smith (Loverboy) - 2000

Marduk - World Funeral
Jaar van release: 2003
Label: Regain Records
Marduk - World Funeral
Hier is hij dan, de nieuwe Marduk. Na het verwoestende "Panzer Division Marduk" en de wat gevarieerdere opvolger "La Grande Danse Macabre", keek ik met grote verwachting uit naar deze plaat. De heren hadden ten tijde van het opnameproces van "La Grande Danse Macabre" te kennen gegeven dat de fans niet hoefden te reken op een tweede "Panzer Division Marduk", en maakten als alternatief een uitstekende plaat die vooral opviel vanwege de grote hoeveelheid mid-tempo nummers. "World Funeral" ligt min of meer in het verlengde van dat album, maar is in het algemeen iets agressiever.

Na een enkele luisterbeurt werd mij al duidelijk dat mijn overtuiging dat Marduk een van de meest constante en betrouwbare bronnen van Black Metal is, wederom bevestigd is. Deze band zal nooit van zijn gevestigde sound afwijken en elke neiging om te experimenteren onderdrukken of desnoods in een side-project gestalte geven.

Na een korte intro breekt als vanouds de hel los met "With Satan and Victorious Weapons", wat vooral in het begin enkele prachtig gedrumde breaks kent en de bekende nihilistische Marduk-riffs hanteert. "Cloven Hoof" is een van mijn favoriete tracks van "World Funeral". Het is een supersnel, meedogeloos nummer dat op "Panzer Division Marduk" niet misplaatst was geweest. Met dit soort tracks bewijzen Legion en co. dat zij de werkelijke koningen van de supersnelle spierballen-Black Metal zijn. Een mid-tempo lekkertje is "To the Death's Head True", met militaristische drumpartijen en een hypnotiserend gitaargeluid. Het nummer "Hearse", dat samen met een Possessed-cover op single verschenen is, is ook zeer aardig, met zijn snelle begin dat omslaat in een slepende track. "Blessed Unholy" is indrukwekkend op een genadeloze wijze, en refereert sterk aan het krachtigste werk van Marduk uit het verleden.
Maar er zijn enkele aspecten van deze plaat die me ervan weerhouden hem een erg hoog cijfer te geven. In de eerste plaats staat er een nummer als "Castrum Doloris" op, dat me gewoon niet weet te boeien en niets bij te dragen heeft aan de inmiddels vrij omvangrijke Marduk discografie. Daarbij komt dat Marduk de afgelopen jaren enkele opzienbarende cd's heeft uitgebracht, waarvan met name de al genoemde platen opvielen vanwege hun respectievelijk extreem verwoestende en afwisselende karakters, en dat "World Funeral" daarbij een beetje afsteekt als 'meer van hetzelfde'. Jammer is ook dat er geen absolute knaller op staat, in de stijl van bijvoorbeeld "Slay the Nazarene" of "Jesus Christ... Sodomized". Zo'n onmiskenbare meebruller en fan- favorite mis ik echt op "World Funeral".

Maar ondanks deze kleine minpunten is Marduk erin geslaagd om met "World Funeral" een toepasselijke soundtrack voor een mogelijke globale holocaust in het leven te roepen. De fans weten wat ze eraan hebben en de band kan zichzelf op de schouders kloppen vanwege hun zoveelste kwaliteitsrelease, maar ik moet toegeven dat ik me afvraag hoe lang de heren hun absolute sound nog kunnen handhaven voordat de meer gematigde liefhebbers afhaken.

1. With Satan and Victorious Weapons
2. Bleached Bones
3. Cloven Hoof