• Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

Flesh Made Sin - Dawn Of The Stillborn
Jaar van release: 2004
Label: Karmageddon Media
Flesh Made Sin - Dawn Of The Stillborn
Vier jaar geleden kwam ik voor het eerst in contact met Flesh Made Sin toen hun eerste demo het levenslicht aanschouwde. Die demo was getiteld ‘Scenery Of Death’ en werd twee jaar later opgevolgd door de werkelijke fantastische mini cd ‘Masterwork In Blood’. Daarna volgde er een hele reeks optredens waarbij de vier heren bewezen dat oude thrash nog steeds de meest energieke metalsubstijl is. Inmiddels is hét gebeurd waar deze band en vele fans blij mee zijn: ‘Thrash is Back!’ is anno 2004 geen loze kreet meer! Eerder dit jaar kregen we fantastische nieuwe platen van bijvoorbeeld Death Angel, Exodus, Infernäl Mäjesty, Hirax, Annihilator en Occult voorgeschoteld. Als extraatje op het einde van een geweldig jaar (dat de annalen zal ingaan als een excellent thrashmetal jaar) brengen deze Nederlanders hun langverwachte debuut uit.

De Flesh Made Sinners hebben getekend bij Karmageddon Media en hebben niets aan het toeval overgelaten om van dit debuut iets moois te maken: het coverartwork is mooi (lijkt op een willekeurige tekening van een Alexandro Jodorowsky stripverhaal) en de productie is wederom in de Harrow Studio verzorgd en is deze keer nog wat strakker en meer gebalanceerd (kortom professioneler). Maar het is uiteraard de muziek die telt! Muzikaal is er weinig aan de sound veranderd en kunnen we nog steeds genieten van 80’s thrash.

Als je naar de details kijkt merk je wel wat verschil op. De heren spelen nét wat sneller en de nieuwe tracks zijn een stuk compacter. Dit heeft zowel voordelen (je verveelt je niet en alles klinkt professioneler) als nadelen (het charmerende karakter (soms eens een foutje, een experimentele zanglijn of een chaotisch stuk) van de oude nummers is verdwenen). Dit album is dus objectief een stap voorwaarts maar subjectief vind ik de sfeer en de nummers van ‘Masterwork In Blood’ nét een stukje beter. Nu we toch aan het muggenziften zijn: het album had ook wel iéts langer mogen duren.

Begrijp me niet verkeerd, dit album is een klapper met (h)eerlijke muziek, excellente riffs, typische teksten en lekkere bijtende zang. Deze heren zullen nu wel landelijk doorbreken en ze horen samen met bands als God Dethroned, Katafalk en Occult tot het beste wat Nederland te bieden heeft op gebied van agressieve metal. Nu is het de beurt aan Occult om een poging te wagen met het binnenkort (maart 2005) te verschijnen ‘Malevolent Rapture’ om de thrashkroon van Flesh Made Sin weer af te nemen. Verplichte aanschaf voor de fans van het genre.

1. Crowned in Torment
2.Possess The Flesh
3. Dawn of The Stillborn