• John Campbell (Lamb Of God) - 50
  • Marc Bolan (T. Rex)† - 75
  • Thomas Wouters (Bodyfarm)† - 35

Cirrha Niva - Out Of The Freakshow
Label: Eigen Beheer
Cirrha Niva - Out Of The Freakshow
For Moments Never Done vind ik zeven jaar na dato nog steeds een lekkere plaat. Een schijfje vol uitstekende metal. Dan weer progressief, dan goed stevig en lomp en uiteindelijk altijd melodieus. Dat die cd zo goed is, is mijns inziens vooral te danken aan de zang van Michel de Groot, oftewel LeGrand. De voormalig zanger van Ulcerate Fester en Liquid Baby geeft de muziek kleur en karakter.

Op Out Of The Freakshow doet de zanger uit Almelo dat opnieuw. Sterker nog, als hij niet mee had gedaan, dan was deze nieuwe plaat waarschijnlijk maar een doordeweekse aangelegenheid geweest. Ik heb de cd talloze malen beluisterd, maar ben nog altijd niet helemaal overtuigd. De muziek is beslist goed ingespeeld en er zitten lekkere riffs en solo's in de nummers, maar For Moments Never Done bevatte in mijn optiek de betere songs. Een prachtliedje als Running From The Source of thrashy krachtpatsers als Framed en Golan Heights heb ik hier niet aangetroffen.

Opener I Guess vind ik zelfs een vrij matig nummer, mede door de jolige intro. From Ego is dan een stuk beter, mede door het spannende middenstuk en het prima zangwerk. Leuker wordt het bij slotstuk Just Another Legacy, het prijsnummer van de plaat. Structuur, riffs, zang en melodieën kloppen hier als een bus. Gave details zijn de gastzang en het fluitwerk van Devon Graves (of Buddy Lackey) van Psychotic Waltz en Dead Soul Tribe. Zijn aanwezigheid is een leuke opsteker voor de band en vooral LeGrand, die zelf groot fan is van de Amerikaanse zanger.

Goed of slecht. Middelmatig of best lekker. Termen die bij deze plaat eigenlijk dichtbij elkaar liggen. Het ene moment zit ik er lekker in en denk ik: "Ja, zo hoort het", maar tien tellen later kan een misplaatst riffje of te uitgesponnen partij alweer roet in het eten gooien. Dat gevoel is na al die draaibeurten nooit echt weggegaan. Misschien dat ik er over een jaar heel anders over denk, maar vooralsnog is onderstaand cijfer het eerlijkste dat ik in de aanbieding heb. Ergens knaagt dat, want ik had toch op een absolute topper gehoopt, maar aan de andere kant laat de band nog altijd een groot deel van de binnenlandse concurrentie achter zich. Ik begrijp dat het publiek er geen bal aan heeft, maar ik ben toch geneigd om even af te wachten.

1. I Guess
2. From Ego
3. 24/7 Smile