• Abe Cunningham (Deftones) - 51
  • Rex Brown (Pantera) - 60

• Mark Shelton (Manilla Road) - 2018

Degenerate - Demo 2016
Label: eigen beheer

Degenerate - Demo 2016

Songwriter, muzikant en producer Rens H. liep jarenlang rond met het idee om een moderne thrash/death-hybrid neer te zetten. Nadat hij in contact kwam met drummer Melle Kramer was de tijd rijp om daar iets mee te doen. Melle was drummer bij Obsidian (een progressieve deathmetalband die er in 2012 mee ophield) en zijn technische stijl was precies waar Rens naar op zoek was. Het duo ging de studio in om de ideeën vorm te geven en de eerste vier tracks staan op Demo 2016.

Degenerate slaat een brug tussen oud en nieuw, met een crossover van thrash, groove, melodeath en metalcore. Opener Gaia’s Voice is behoorlijk rechttoe-rechtaan, waarin een groove/thrash-karakter overheerst. Dead Set gaat lekker thrashend van start, maar wordt gaande weg melodieuzer en bevat een goede mix van old school en moderne metal. Half Life zoekt meer de richting van metalcore. In afsluiter Lizzy heeft melodeath de overhand, maar dit nummer heeft de neiging wat voort te kabbelen door het langzamere tempo en de speelduur. Door de lange gitaarsolo, gevolgd door een akoestische outro, ligt verveling op de loer.

De inspiratie haalde Degenerate bij Testament, Sepultura (de Max Cavalera-era), Unearth en Children Of Bodom. De sound is prima en er wordt lekker strak gespeeld, met pakkende melodielijnen. Wie echter op zoek is naar vernieuwing, is bij Degenerate aan het verkeerde adres. Daar is overigens helemaal niets mis mee, dus wat mij betreft geen punt van kritiek.

1. Gaia's Vice
2. Dead Set
3. Half Life