• John Evan (Jethro Tull) - 75
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 39
  • Ol Drake (Evile) - 39

Styxian Industries - Zero.Void.Nullified {Of Apathy And Armageddon}
Label: Satanath Records
Styxian Industries -  Zero.Void.Nullified {Of Apathy And Armageddon}
Lang geleden was industrial black metal nog een grensverleggend genre. In de tweede helft van de jaren negentig maakten bands als Thorns en Mysticum furore met een gewaagde mengeling van kille black metal en gabberbeats of andere industrial-klanken. Wie tegenwoordig echter hip voor de dag wil komen, speelt post- of ambient-blackmetal. Natuurlijk zijn er nog groepen als Aborym (een enorm ondergewaardeerde band) en Blacklodge die af en toe met nieuw werk op de proppen komen, maar erg veel leven zit er niet meer in het subgenre.

Het weerhoudt het Nederlandse Styxian Industries niet om een debuutalbum vol typische industrial black metal af te leveren. Deze band lijkt dan ook zo uit de jaren negentig weggelopen. Hoewel Styxian Industries al negen jaar bestaat, is het naar de klinkende titel luisterende Zero.Void.Nullified {Of Apathy And Armageddon} het debuut van dit trio uit Zuid-Holland. Eerder verschenen overigens wel al wat ep’s en split-releases en de heren (en dame) staan regelmatig op de planken.

Met Zero.Void.Nullified zal Styxian Industries de wereld niet gaan veroveren. Wie de dreunende beats wegdenkt, merkt namelijk al snel dat de eigenlijke nummers behoorlijk generiek zijn. Vooral de riffs zijn vrij middelmatig en onopvallend. Daardoor staan te weinig spannende momenten op dit album. Vocalist Ir T. (Tobias van Eijk) beschikt daarnaast over een wat hese krijs die niet bij iedereen in de smaak zal vallen, maar toch ook wel weer past bij de overstuurde drumcomputerklanken. Op bepaalde momenten is het potentieel van Styxian Industries wel te horen. Zo valt het knallende titelnummer in positieve zin op. Ook de grooves in Salvation, de ambient-ondertonen en doom-achtige karakter van Wasted World en het rebels klinkende We Took The World klinken niet verkeerd.

Toch blijf ik na het beluisteren van deze plaat iedere keer achter met een ietwat teleurgesteld gevoel. De ‘wow-factor’ ontbreekt en Styxian Industries ontbeert de compositorische middelen om de industrial-klanken op een echt overtuigende manier te integreren in de muziek (zoals Aborym dat bijvoorbeeld wel kan). Nu bestaat het industrial-gedeelte vooral uit het plaatsen van beats onder de drums. Zero.Void.Nullified blijkt dan ook eigenlijk een vrij standaard en braaf album.

1. Feed Us
2. You
3. Salvation
4. Revelation
5. Whiskey Vodka Blood
6. Zero Void Nullified
7. Bastard God
8. Wasted World
9. We Took The World
10. Execute Planet Earth

Score: 65 / 100

Toegevoegd: 21 juni 2016

Fleddy Melculy Metalfestival Into The Grave

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.