• Jon Oliva (Savatage) - 64
  • Rick Davies (Supertramp) - 80

Inquisitor - Clinamen | Episteme
Jaar van release: 2014
Label: Forgotten Path Records
Inquisitor - Clinamen | Episteme
Hoogstaande speltechniek in black metal. Puristen kunnen de neus alvast ophalen. Jammer, want dat de combinatie werkt, hebben bands als Abigor en Emperor toch zeker wel bewezen. Inquisitor uit Litouwen behoort ook tot het beperkte rijtje. Technisch spel, rauwe tremeloriffs en heftige blastbeats. Alle elementen zijn vertegenwoordigd. Ook het avantgardistische sausje is niet vergeten.

Hoe dat klinkt? Wel ja, eigenlijk heel erg tof. Ik had van tevoren weinig verwachtingen, maar Inquisitor valt honderd procent mee. De groep is misschien niet zo briljant en inventief als Abigor, Emperor of Ihsahn, maar beslist goed. In de verte doet de band me wel eens denken aan het project Mutant, waarmee leden van Theory In Practice zich begin deze eeuw op black metal stortten. Dat komt vooral door de solo's, ook al zo'n ingrediënt dat je niet zo heel vaak tegenkomt bij black metal. Overigens is de muziek van deze jongens wel wat minder snel en extreem dan bij Mutant het geval is.

De grootste kracht van deze mannen uit Litouwen schuilt in de afwisseling. Draai voor de aardigheid eens Hence The Mouthful Of Time. Een track met een beklemmend en ietwat jazzy intro, die langzaam opbouwt naar extreme contreien met felle krijszang en raggende gitaarriffs. Inquisitor wisselt graag van tempo, maar bezit de gave om dat niet te opzichtig te doen. Zodoende blijven de zes vrij lange nummers toch songs. Zeer gedetailleerde songs, met talloze lagen. Je hapt hier dan ook niet zomaar even doorheen. Maar wie zich met deze tak van sport bezighoudt, weet dat van tevoren wel.

Verrassend, deze tweede schijf van een band uit de Litouwse hoofdstad Vilnius. Ik weet zeker dat de liefhebbers van vooruitstrevende black metal hier uitstekend mee uit de voeten kunnen. Muzikaal staat er namelijk niets in de weg en verder mankeert er op productioneel vlak weinig aan deze cd. Geef deze groep gerust een kans. Dat verdienen de mannen.

1. Hearken, Memmius!
2. Hence The Mouthful Of Time
3. Quae Sint...