• Johannes Eckerström (Avatar) - 36
  • René Rutten (The Gathering) - 50
  • Roy Bittan (Bruce Springsteen) - 73

• Natasha Shneider (Queens Of The Stone Age) - 2008

New Keepers Of The Water Towers - Infernal Machine
Label: Listenable Records

Het Zweedse New Keepers Of The Water Towers boekte met zijn vorige album The Cosmic Child flink wat progressie ten opzichte van eerder werk. De sludge en stoner maakten plaats voor een mystieke sound, waarin progressieve rock en doom vakkundig gecombineerd worden. Met de nieuwe plaat Infernal Machine slaan de eigenzinnige Zweden wederom een gewaagde nieuwe weg in. In de zeven nieuwe songs laat New Keepers Of The Water Towers zich van zijn meest experimentele kant horen en is het doomgehalte zeer minimaal.

Infernal Machine is zo’n album dat in zijn geheel geluisterd moet worden. Toch kan ik het niet laten om de opener The Forever War specifiek aan te halen. Als je namelijk met zo’n fantastische epische song je album kunt openen, dan is een diepe buiging voor deze heren zeer op zijn plaats. Deze bijna elf minuten durende track laat horen dat deze heren maar al te goed weten waar Abraham de mosterd haalt. Zo zijn de spookachtige keyboardpartijen typisch King Crimson. De vocalen doen door de melodie en de vervorming middels een Leslie speaker-effect erg denken aan The Beatles en dan vooral aan Blue Jay Way. Tja, en dan die opbouw. Wie The Cosmic Child al kent, weet al dat dit een kunst is, die deze vijf mannen goed onder de knie hebben.

Wat verder opvalt, is dat er veel aandacht besteed is aan het gebruik van percussie. Deze speelt een grote rol in vrijwel alle songs, maar met name in Tachyon Deep is het de spil in de wisselwerking tussen het Crimson-toetsenwerk en de jammerende en bij vlagen ontsporende gitaren. Naast de duidelijk aantoonbare invloeden van bands als King Crimson, Pink Floyd en The Beatles, is het aannemelijk dat deze Zweden ook aandachtig geluisterd hebben naar de experimentele muziek van Secret Chiefs 3. Tracks Over Carcosa en Misantropin Kallar zouden zo gecomponeerd kunnen zijn door Trey Spruance en respectievelijk uitgevoerd door Secret Chiefs 3-satellietbands Traditionalists en UR.

Om deze plaat te omschrijven, kom ik lovende woorden tekort. Toch zal niet iedereen deze nieuwe richting kunnen waarderen. Vanzelfsprekend heeft dit album meer tijd nodig om in te zinken. Het is even doorbijten, maar na aanhoudend luisteren, tonen de songs uiteindelijk hun schoonheid en klasse. New Keepers Of The Water Towers weet de uiteenlopende invloeden goed te verwerken in een boeiend en samenhangend geheel. Mocht je wat kunnen met de genoemde bands dan is Infernal Machine een aanrader en een garantie tot veel luisterplezier op de lange termijn.

1. The Forever War
2. Tracks Over Carcosa
3. Tachyon Deep