New Keepers Of The Water Towers - Chronicles
Jaar van release: 2009
Label: Meteor City
Vier jonge blagen uit Stockholm begonnen in 2006 met een bandje, genaamd New Keepers. Onder deze naam bracht het stonergezelschap de twee EP’s genaamd Chronicles Of The Massive Boar en Chronicles Of The Iceman. Uiteindelijk werd besloten dat de bandnaam niet heel pakkend was en daarom werd deze verlengd tot New Keepers Of The Watertowers. De band tekende een contract bij Meteor City en de twee, in eigen beheer uitgebrachte, kronieken werden opnieuw uitgebracht op één cd.

De plaat opent met Chronicles Of Iceman. Het is een EP waarin alle riffs je een beetje te bekend in de oren klinken. Vervelend is dat nog niet, maar de echte meerwaarde is nog ver te zoeken. We krijgen een prima potje stoner voorgeschoteld waar de nadruk op de donkere sfeer ligt. Drie bandleden nemen de zang op zich. In twee gevallen pakt dat goed uit, maar toch zou ik de brullerd voortaan willen verzoeken zijn kinderlijk geforceerd brute zang achterwege te laten. Persuit Of Yeti is de enige uitschieter, al kan ik het rustige, instrumentale New Sleepers (Dat overigens aan hun landgenoten van Opeth doet denken) ook erg waarderen.
70/100

Chronicles Of The Massive Boar is zonder twijfel de betere van de twee. Hier hoor je duidelijk de experimentele drang en daarmee heeft de muziek meer ballen gekregen. De titels en teksten zijn net zo simpel als op de andere EP. Uiteindelijk hecht ik meer waarde aan de muziek zelf. De muziek is een stukje gevarieerder en zal daardoor de aandacht van de luisteraar langer vasthouden. Het tweeluik Fall Of The Massive Boar sluit de kronieken van vreemde dieren en legendarische wezens af. Chronicles bevat precies een uur aan spannende stoner, waaraan toch wel een aantal zaken verbeterd kunnen worden. Uiteraard ben ik erg benieuwd wat deze band ons in de toekomst zal brengen.
80/100

Nu zou je denken dat New Keepers Of The Watertowers een zekere vooruitgang hebben geboekt, maar Chronicles Of Iceman is de jongste telg van de band. De EP’s zijn dus niet op chronologische volgorde gezet, en dat is jammer, want anders had ik kunnen concluderen dat onze Zweedse vrienden een stijgende lijn te pakken hadden. Desondanks is Chronicles een leuk album geworden waaraan de liefhebbers van (duistere) stonerrock echt geen buil zullen vallen.

Chronicles Of Iceman
1. Awrecktion
2. Mastercklaw