• Les Binks (Judas Priest) - 71
  • Rikki Rockett (Poison) - 61
  • Sam Totman (Dragonforce) - 43
  • Scott Stapp (Creed) - 49

Mars Red Sky - Apex III (Praise For The Burning Soul)
Label: Listenable Records

Voor fans van Mars Red Sky begint het jaar goed. Eind vorige maand verscheen de ep Shot In Providence en nauwelijks een maand later ligt de nieuwe full-length Apex III (Praise For The Burning Soul) van deze Fransen al in de (digitale) winkels. Mars Red Sky is een van de vele bands die zich in de onuitputtelijke, grote vijver van stoner- en psychedelische rock bevinden. Met de nieuwe plaat lijkt dit drietal echter definitief een eigen, uniek plekje te hebben veroverd.

Op papier is de mix van stoner en psychedelica natuurlijk allesbehalve nieuw. Op Apex III is echter een band te horen met een buitengewoon geluid. De mannen uit Bordeaux hebben het tempo wat omlaaggeschroefd, waardoor de songs wat meer tijd en ruimte krijgen om zich te ontwikkelen. De gortdroge, zware gitaarpartijen zijn er nog steeds, maar zijn iets minder prominent aanwezig. De gitaren (veelal gebracht met fuzz- en wah-wah-effecten) worden wat speelser gebracht en vormen vooral een boeiend contrast met de melodieuze, poppy vocalen van Julien Pras. Voor metalfans kan de zang zeker een struikelblok vormen, want deze is honderd procent clean en bij vlagen mierzoet. Denk hier aan de zangstijl van Wayne Coyne (The Flaming Lips) en Paul Masvidal (Cynic).

Mocht je de zang van Pras echter kunnen verdragen, dan kan Apex III zeker een verslavend werkje worden. Of het nu de Pink Floydiaanse spacerock van de titeltrack is, de dromerigheid van Mindreader of de aanstekelijke popmelodieën in met name de laatste drie tracks, Apex III biedt meer dan genoeg voor de liefhebbers van heavy psych. De band richt zich duidelijk wat minder op het overkoepelende geluid en heeft meer aandacht besteed aan de individuele liedjes en de melodieën, met als gevolg dat Apex III de meest toegankelijke, maar ook de sterkste plaat van de Fransen is.

1. (Alien Grounds)
2. Apex III
3. The Whinery