Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 4 februari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Haken
  • Harakiri For The Sky
  • Soen
    1 maart:
  • Nervosa, Warbringer en Warfect
  • Carmen R. Schäfer (Brainstorm) - 43
  • Eddie Jackson (Queensrÿche) - 61
  • Nicola Pirroni (Holy Martyr) - 46
  • Olaf Zissel (Tankard) - 54
  • Stuart Marshall (Dungeon) - 43
  • Vrangsinn (Carpathian Forest) - 48

• Dave G. Halliday (Hell) - 1987
  • Willie Dixon - 1992

Ketzer - Starless
Label: Metal Blade Records

Ketzer - Starless

Wanneer je kippenvel krijgt van muziek, dan is dat een goed teken. Het gebeurde mij meerdere keren bij het luisteren naar When Milk Runs Dry. Het is de tweede track op Starless, de derde full-length van Ketzer (Duits voor ketter). De band uit Keulen bracht in 2009 het debuutalbum Satan's Boundaries Unchained uit, gevolgd door Endzeit Metropolis (2012). Liefhebbers van die platen zullen mogelijk even moeten wennen, want Ketzer heeft afscheid genomen van de thrash/black metal à la Deströyer 666. Het gaat te ver om de band een tweelingbroer te noemen, maar er zijn duidelijke overeenkomsten met de huidige sound van Tribulation.

Het kan toeval zijn, maar de opnames voor Starless begonnen nadat The Children Of The Night van Tribulation vorig jaar uitkwam. Ketzer heeft gekozen voor een iets rauwer geluid en gebruikt geen orgel of klassieke instrumenten, maar de stijlwijziging zal bij menigeen de wenkbrauwen doen fronsen. Neemt niet weg dat Ketzer door die nieuw ingeslagen weg wel is opgenomen in de stal van Metal Blade en zeker een groter publiek zal bereiken.

Ketters kiezen een leerstelling die bewust en opzettelijk in tegenspraak is met datgene wat een bepaalde geloofsgemeenschap beschouwt als de fundamentele geloofsleer. Religie versus realiteit is niet alleen het thema voor de titeltrack, maar voor het gehele album. Muzikaal is de plaat te omschrijven als een combinatie van atmosferische black metal, met een flinke dosis post-metal en een vleugje punkrock. Sommige nummers zijn behoorlijk catchy, zoals de titeltrack en Godface, andere tracks hebben een mooie opbouw en dan springt het ruim elf minuten durende Shaman’s Dance er met kop en schouders bovenuit. The Hunger en Silence And Sound zijn instrumentale interludes, die best als functioneel kunnen worden beschouwd. Afsluiter Limbo is echter eveneens instrumentaal en dat maakt Silence And Sound eigenlijk overbodig. Voor sommigen zal de plaat dan ook teveel instrumentaaltjes bevatten.

Starless is een uitstekend album. Het opvallende artwork past erg goed bij het gekozen thema en naast When Milk Runs Dry is Earthborn een sterke track. Echt origineel is het album echter niet, want daarvoor lijkt het als geheel teveel op The Children Of The Night. Ondanks dat ik Starless een betere plaat vind, moet daar in de score rekening mee gehouden worden.

1. Starless
2. When Milk Runs Dry
3. Godface