• Muhammed Suiçmez (Necrophagist) - 46
  • Sigurd "Satyr" Wongraven (Satyricon) - 46
  • Steve Smyth (Nevermore) - 51

Odetosun - The Dark Dunes Of Titan
Label: eigen beheer
Odetosun - The Dark Dunes Of Titan
Odetosun komt in 2008 onder de naam Oden’s Raven tot leven in Augsburg. In datzelfde jaar verschijnt het debuut Tod Der Welt. In 2012 maken de Duitsers een ommezwaai van Viking metal naar progressieve post-metal en verandert de bandnaam in Odetosun. Een jaar later verschijnt Gods Forgotten Orbit en in 2015 The Dark Dunes Of Titan.

Het nieuwste werk vindt zijn inspiratie in de roman As On A Darkling Plain, een science-fictionverhaal van Ben Bova. Het verhaal gaat over mensen die naar de Saturnusmaan Titan reizen. Daar ontdekken ze mysterieuze machines die er door een buitenaardse intelligentie zijn geplaatst. Het doel van de machines is echter onduidelijk. Multi-instrumentalist en creatief brein Benny Stuchly was reeds geïnteresseerd in de ruimte tijdens de vorige full-length, en laat zich ditmaal dus leiden door het mysterie rond Saturni Luna, zoals Huygens de maan in 1665 na ontdekking noemde.

Titan, één van de grootste manen in het zonnestelsel, is de enige met een dichte atmosfeer. Er is ammoniak en (bevroren) water en mede daardoor is er enige vorm van leven mogelijk. De kern is rotsachtig en bestaat onder meer uit metalen. Waarom ik dit vermeld? Omdat deze elementen ook weer terugkomen in de muziek. Space-rock, post-atmosferische metal, dat zijn de termen die bij Odetosun passen. Ruimtelijke muziek die soms psychedelisch uitpakt. De songs zijn mooi opgebouwd en gelaagd. De overgangen verlopen soepel. De productie vindt een mooie balans tussen kracht en sfeer. Het sfeervolle aspect is het belangrijkste op deze full-length. Ook al gaat het tempo omhoog, toch weet het trio de sfeer te bewaken.

Opener At The Shore Of The Ammonia Sea is een soort metalen versie van Pink Floyd. Ruimtelijk keyboardspel, Gilmour-achtig gitaarspel, een trage doch stevige ritmesectie (met veel ruimte voor de bas) geven deze instrumentale track van tien minuten vorm. Machine Horizon is een overtuigend progmetalnummer met een heerlijke vibe en met riffs en leads in de stijl van Opeth en later black metal, maar met een bijna hypnotiserende ritmiek. Er duiken af en toe verstaanbare grunts en screams op, maar het grootste gedeelte is instrumentaal.

De middensectie is rustig met akoestisch getokkel. In het kalme Remember Sequoia Forest, het enige nummer onder de tien minuten, komt die stijl van spelen terug. De afsluitende titeltrack doet denken aan een combinatie van de ritmiek van Tool en de post-metal van The Ocean en Isis, maar ook hier is weer een progrocksectie halverwege met een lange solo. Ook de naam van Enslaved komt in gedachten op, mede vanwege de stijl van de extreme vocalen.

The Dark Dunes Of Titan is een sfeervol album met atmosferische post-metal en een organische inbreng van post-rock en black metal, die de luisteraar over de hele lengte moeiteloos geboeid houdt. Ritmisch sterk en goed opgebouwd middels het toevoegen van lagen en soepele overgangen. Odetosun geeft hiermee een sterk visitekaartje af. Beslist een aanrader voor liefhebbers van genoemde stijlen en bands!

1. At The Shore Of The Ammonia Sea
2. Machine Horizon
3. Remember Sequoia Forest