Mind:Soul - The Show That It Has Been
Label: Layered Reality Productions
Mind:Soul - The Show That It Has Been
Mind:Soul is een progressieve metalband uit het midden van Nederland die vanaf 2010 actief is. Sindsdien zijn er twee ep’s, twee live-dvd’s en een debuutalbum uitgebracht via Layered Reality Productions, het label van zanger Tom de Wit. De dvd The Show That It Has Been is het meest recente wapenfeit van het kwintet. Het is een live-registratie van de integrale uitvoering van de eerste full-length The Way It Should Be (2013) op het Sounds Of Fall-festival in de IJsbreker te Leusden in 2014.

Er is voor gekozen om een dvd uit te brengen, omdat er tussen het opnemen van het album en de integrale uitvoering nogal wat gewijzigd is in de line-up. Vier bandleden vertrokken, maar gelukkig konden twee nieuwe aanwinsten worden gepresenteerd. Naast Tom bestaat de band inmiddels uit bassist/grunter Joey Klerkx, drummer Inca César en de gitaristen Müşfik Can Müftüoğlu en Stefan van Leeuwenstijn. De grootste verandering is dat ervoor is gekozen om geen toetsenist meer in de band op te nemen. Het gevolg daarvan is dat de metal zwaarder klinkt dan op het album en dat de keyboardpartijen voor een gedeelte door de gitaristen zijn overgenomen en deels van tape komen.

The Show That It Has Been is een gevarieerde release. Invloeden komen onder andere van Symphony X, Porcupine Tree, The Gathering, Opeth en Dream Theater en Riverside. Er zijn tevens stevige passages met brute grunts en verrassingen in de vorm van reggae. Het levert aardige composities op, zolang je maar niet het niveau van de inspiratiebronnen verwacht. Het begint energiek met Breakpoint Hour (het einde van het verhaal, waarover later meer) en Novae (het begin). Eerstgenoemde ligt lekker in het gehoor en bevat halverwege een geslaagde tempowisseling naar een atmosferische, Riverside-achtige sectie, waarna het eerste deel, met een sterk refrein, weer terugkeert. In het melodieuze Novae komt de prog veel aan bod, met 'complexe' maatsoorten, technische gitaar- en keyboardmelodieën en een goed geïntegreerde korte The Doors-stint met Hammond-orgel.

Wat de heren goed doen, is niet de technische kant de boventoon laten voeren, maar de song centraal stellen. De overgangen verlopen over het algemeen soepel. Soms zijn ze echter wel erg groot, zoals in Pillow Talk. Na een rustig begin met een mooi basloopje komt er plotseling een stevige passage met brute grunts van bassist Joey. Met de extreme vocalen zelf is niet zoveel mis en de overgang past binnen het concept, maar de riffs missen daar wat fantasie en dat is ook het geval in I Tried To Help. Niet overal is de muziek dus even onderhoudend, maar in Caught (In The Pressure Cooker) komt de combinatie sterker voor de dag. Een sterk punt is dat de mooie zanglijn daarvan weer terugkomt in de volgende twee tracks. Mind:Soul is op zijn best in de melodieuze secties, met daarin af en toe een solo. In de ballad Drown Together zijn een paar fraaie exemplaren te horen.

De kwaliteit van het beeldmateriaal is niet fantastisch, maar kun je dat verwachten van een undergroundproductie? Het is een dynamische projectie van beelden uit verschillende hoeken, waarbij elk van de bandleden en een deel van het publiek goed in beeld komt. De geluidskwaliteit scoort een voldoende, al zijn de ritmegitaren iets aan de ruige en doffe kant. Alle instrumenten zijn evenwel goed te horen en het geluid van de drums is beter dan op het debuut.

Terwijl de muzikanten zich veelal stilstaand concentreren op het technisch goed uitvoeren van de muziek, is het de enthousiaste Tom die veel in beweging is. Hij heeft een energieke uitstraling, zingt met volle overtuiging, zorgt ondanks zijn beperkte bereik voor diverse memorabele zanglijnen, betrekt de bezoekers bij de show en vertelt tussen de nummers door over het concept van de plaat, zodat je er betrokken bij raakt. Het is een liefdesverhaal van een jonge man en een jonge vrouw die verliefd zijn, maar nadat ze over hun verleden gaan praten, er al snel achter komen dat er verschillen zijn. Het leidt tot de eerste gevechten, maar later tot acceptatie. Nu en dan zijn er tijdens de nummers goed geïntegreerde conversaties tussen de twee te horen, die ingesproken zijn door Lorraine Lysen en Rik Mertens.

The Show That It Has Been geeft een goed idee waar Mind:Soul momenteel staat en hoe de band live klinkt ten opzichte van het studiomateriaal. Op ene paar schoonheidsfoutjes tijdens de technische passages na, maken de heren een stabiele en gemotiveerde indruk. De progressieve metaltracks liggen ondanks de tempo- en stijlwisselingen doorgaans prettig in het gehoor, al fluctueert het niveau sterk. Gelukkig zijn er voldoende momenten om de ontwikkeling in de gaten te blijven houden. Momenteel zijn de heren bezig met het schrijven van nieuw materiaal voor de tweede full-length. We zijn benieuwd.

1. Intro Breakpoint Hour
2. Novae
3. Pillow Talk