17-11-2019

Gloryhammer - Space 1992: Rise Of The Chaos Wizards
Label: Napalm Records
Twee jaar geleden verscheen vanuit het niets Tales From The Kingdom Of Fife, het debuutalbum van Gloryhammer, een Schotse powermetalband rondom Alestorm-frontman Christopher Bowes. Een waanzinnig foute plaat, enerzijds zo enorm ‘over the top’ dat het onmogelijk serieus te nemen is, maar anderzijds hoorbaar met liefde voor de kneuterigheid van het powermetalgenre in elkaar gezet. Alle tekstuele clichés werden van stal gehaald, de nummers waren overdadig en extravagant, de refreinen bijna potsierlijk episch en de Bal-Sagoth-achtige keyboards zorgden voor een extra dramatisch effect. Maar het was smullen geblazen, juist omdat het een liefdevolle parodie op het genre betrof.

Met Space 1992: Rise Of The Chaos Wizards keert het gezelschap terug. Gelukkig maakt de flamboyante hoes al duidelijk dat de band zijn kitscherigheid nog steeds omarmt. Ook de muzikale kwaliteiten zijn overduidelijk vertegenwoordigd. Het gitaarwerk is regelmatig om van te smullen en de composities zijn verslavend lekker. Qua invloeden is vooral de stempel van de oude Rhapsody-albums onmiskenbaar (Dawn Of Victory, Power Of The Dragonflame). Zo had een nummer als Goblin King Of The Darkstorm Galaxy, met zijn heerlijke refrein, zomaar op een van deze Rhapsody-abums kunnen staan.

Dit soort muziek is natuurlijk gezegend bij een goede zanger. Gelukkig beschikt Gloryhammer over Thomas Winkler, een Zwitser die regelmatig de hoogte ingaat met zijn geweldige vocale uithalen (Legend Of The Astral Hammer, Victorious Eagle Warfare). Het leuke aan Space 1992: Rise Of The Chaos Wizards is daarnaast dat de passie en het enthousiasme van de muzikanten goed te horen zijn. Het is duidelijk dat de bandleden zijn opgegroeid met dit soort muziek en waarschijnlijk als tiener onvervalst hard hebben meegezongen op hun slaapkamers.

Liefhebbers van goede, ouderwetse power metal zullen weglopen met Space 1992: Rise Of The Chaos Wizards. De nummers zitten stuk voor stuk uitstekend in elkaar en worden met veel élan gebracht. Slechts de dance-achtige semi-ballad Universe On Fire valt enigszins uit de toon, maar stiekem is zelfs dat een erg fijn nummer. Er wordt op passende wijze afgesloten met Apocalypse 1992: een epos van zo’n tien minuten waarin op grootse wijze een einde komt aan dit album. Gloryhammer bewijst met deze plaat geen eendagsvlieg te zijn, want deze nieuwe full-length doet nergens onder voor het prima debuut van twee jaar geleden.

1. Infernus Ad Astra
2. Rise Of The Chaos Wizards
3. Legend Of The Astral Hammer