• Paul Kuhr (Novembers Doom) - 51
  • Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Devil You Know - They Bleed Red
Devil You Know - They Bleed Red
Metalcore-formatie Devil You Know maakte vorig jaar een goede start met het debuutalbum The Beauty Of Destruction, al leek het destijds niet heel goed te gaan met vocalist Howard Jones (ex-Killswitch Engage). Kampend met diabetes en een zware depressie, had hij zijn eigen demonen te overwinnen en dat kostte de nodige tegenslagen. Nu dat in het verleden ligt, is het vizier gericht op een positieve toekomst en met They Bleed Red wordt daar de goede weg mee ingeslagen.

Niet dat They Bleed Red een vrolijk album is. Integendeel zelfs. De demonen uit het verleden keren terug en de zwaarmoedige thema's worden niet uit de weg gegaan. Howard Jones schreeuwt alles van zich af en doet dat naar behoren. Niet voor niets behoort hij tot één van de beter hedendaagse metalcore-vocalisten. Dat was hij destijds bij Killswitch Engage al, maar ook bij Devil You Know blijven zijn prestaties indrukwekkend. Met een groot bereik en zijn moeiteloze schakeling tussen screams en cleane zang is hij een genot om aan te horen. Wellicht is hij ook beter thuis in deze formatie dan bij zijn vorige werkgever. De tracks lijken zich veel beter op zijn bereik aan te sluiten.

De plaat start direct sterk Consume The Death klapt er meteen hard in en strooit rond met sterke riffs en zwaar beukende drums, terwijl The Way We Die een melodieuzere kant laat horen. Het is drummer John Sankey die positief opvalt en een zeer sterke indruk achterlaat. Het agressieve drumwerk is genieten geblazen en eist, naast de vocalen van Howard Jones, in bijna elk nummer de aandacht op. Vooral in Stay Of Execution komt dit erg goed naar voren. Helaas verbleekt het gitaarspel van Francesco Artusato wel een beetje en weet hij hierdoor niet echt een goede stempel erop te drukken.

Na een sterke eerste helft, weet de rest van het album niet hetzelfde niveau vast te houden. Ondanks dat ook deze tracks ver boven het gemiddelde liggen, mist net dat stukje extra dat de aandacht de volle rit weet vast te houden. Waar de band wel goed in slaagt, is om de tweede helft van meer afwisseling te voorzien. Daarbij is het geheel niet zo voorspelbaar, waardoor de plaat best nog wel een paar luisterbeurten nodig heeft om zich volledig te ontpoppen. Uiteindelijk is het vooral een positieve indruk die Devil You Know achterlaat en en de liefhebbers van melodieuze metalcore geven They Bleed Red dan ook zeker een kans.

1. Consume The Death
2. The Way We Die
3. Your Last Breath