11-11-2019

Devil You Know - The Beauty Of Destruction
Jaar van release: 2014
Met Killswitch Engage weer in oude staat hersteld, was het voornamelijk de vraag wat Howard Jones verder zou doen. Bijna twee jaar na zijn vertrek is daar het antwoord: Devil You Know, een metalcore-supergroep met Jones als vocalist en verder met onder andere gitarist Francesco Artusato (All Shall Parish) en drummer John Sankey (ex-Divine Heresy) in de gelederen. The Beauty Of Destruction is het allereerste wapenfeit.

Hoewel de meeste fans meer liefhebber zijn van Killswitch Engage in de Jesse Leach-periode, kunnen wij er over eens zijn dat Howard Jones bij een van de betere zangers van het genre behoort. In Devil You Know bevestigt hij dit andermaal met een ijzersterke beurt.

Muzikaal gezien is The Beauty Of Destruction een echte recht-toe-aan metalcoreplaat. Met name de opener A New Beginning en vooral Embracing The Torture zijn waanzinnig goede tracks. Daartegenover dreigt de plaat echter hier en daar wat in te kakken met fillers. Hierdoor krijg ik het gevoel dat de plaat niet helemaal in balans staat en kan het niet over de hele lengte boeien. Voor de liefhebber valt echter genoeg te genieten en staan er tracks op die ongetwijfeld het publiek live in stukken kan scheuren.

Als reviewer zie ik vaak dat metalcoreplaten met moeite aan de middelmaat kunnen ontsnappen. Niet geheel toevallig zijn de betere albums vaak rondom Killswitch Engage te vinden of gerelateerde zijprojecten zoals het meesterlijke Times Of Grace. Hoewel The Beauty Of Destruction misschien niet uitzonderlijk goed is, mag ook deze plaat een positief voorbeeld vormen in een moeilijk genre.

1. A New Beginning
2. My Own
3. Embracing The Torture