• Luc Chauty (Midwinter) - 2004
  • Vince McAllister (Pentagram) - 2006

Decrepit Birth - ...And Time Begins
Jaar van release: 2003
Label: Unique Leader Records
Decrepit Birth - ...And Time Begins
Het Nederlandse Unique Leader Records is gespecialiseerd in death metal. Dit label heeft onder andere Deeds Of Flesh, Disgorge, Pyaemia en Spawn Of Posession in dienst. Decrepit Birth speelt ook brute en erg compacte death metal en debuteert met dit '...And times begins'. Het eerste wat opvalt aan dit schijfje is het prachtige cover artwork dat ontworpen is door niemand minder dan Dan Seagrave (heeft onder andere nog gewerkt voor Suffocation en Morbid Angel). Het tweede dat opvalt zijn de teksten, die eens niét over Satan, bloed en vermoorden gaan, maar eerder een filosofische tint hebben.

Maar de muziek is uiteraard het belangrijkste en die mag er ook zeker wezen. Brute en snelle death metal dat erg ritmisch gericht is. De drumpartijen staan erg op de voorgrond maar als je een slagwerker als Tim Yeung (ex-Hate eternal en huidig Vital Remains drummer) in je band zitten hebben valt dat goed te begrijpen. In een klein half uurtje (eigenlijk veel te kort voor een death metal schijfje naar mijn mening) krijgen we negen tracks te horen. In tachtig procent van de muziek geeft de band volle gas en af en toe komen er een paar slepende passages voorbij.

Een leuk brokje death metal dat erg professioneel gebracht is. Alleen weet de muziek me niet echt overal te boeien en ontbreekt de muziek nog een paar goede 'hooks'. Ook de wel erg korte speelduur is een beetje een tegenvaller. De basis is er al en nu hopen dat op een volgend album de mankementen opgelost zijn en de nummers nog iets meer inhoud hebben gekregen. Voor diegene die een verkeerd geprint boekje hebben (zoals mijn exemplaar) kunnen mailen naar de band (er is een foutje in de 'printfabriek' gebeurd). Wie benieuwd is geraakt na het lezen van deze review kan een nummer downloaden op de bandsite.

1. Prelude tot the apocalypse
2. Condemned to nothingness
3. Thought beyond infinity