• Mikel Martinez (Valhalla) - 48
  • Phil Lanzon (Uriah Heep) - 73

• Dave Brockie (Oderus Urungus) (GWAR) - 2014

Vola - Inmazes
Label: Eigen beheer

Vola - Inmazes

Prog, djent, synthpop, elektronica. Op papier lijken dit nou niet bepaald vier muziekgenres die lekker met elkaar te combineren zijn. En om eerlijk te zijn, lopen de meeste metalheads hier waarschijnlijk met een grote boog omheen. Dat is wellicht terecht, ware het niet dat het Deense Vola toch in staat is geweest om van deze genres die moeilijk verenigbaar lijken te zijn een eigen sound te creëren. Met Inmazes levert Vola een plaat af, die een uniek, fris geluid heeft. Iets wat tegenwoordig zeldzaam is in onze geliefde metalwereldje, waar je bij vele groepen al gauw een “been there, done that”-gevoel krijgt.

Vola is een vijfmansformatie uit Kopenhagen die buiten deze nieuwe plaat nog maar twee ep’s heeft gemaakt. Des te indrukwekkender dat de Denen deze nieuwe stijl zich zo goed eigen maken, want op Inmazes is geen band te horen die maar lukraak vier genres in de cementmolen duwt, in de hoop dat er wat leuks uit komt. Vola komt gedecideerd over en dat levert een zeer stabiel en verslavend plaatje op. Ook hoef je geen uitgesproken liefhebber van djent te zijn om deze plaat enigszins goed te kunnen verteren. De gitaarstukken zijn weliswaar behoorlijk Meshuggah-achtig, maar de band biedt ruim voldoende afwisseling aan, om te voorkomen dat dit een djent-album wordt.

Hoewel Inmazes als geheel erg sterk is, zijn er toch een aantal tracks aan te wijzen als ‘must-listen’. Your Mind Is A Helpless Dreamer is hierbij het meest kenmerkend voor Vola, met een stevig groovend begin, om vervolgens een mierzoete wending te nemen middels de cleane vocalen en het Glockenspiel. Een goed nummer om te checken of Vola überhaupt wat voor je is. Gutter Moon en Emily zijn de meeste toegankelijke nummers van het album. In het bijzonder Gutter Moon is ontzagwekkend en heeft wat Depeche Mode-achtigs over zich. Check overigens ook de mooi gemaakte videoclip bij dit nummer. Ook het proggy Owls is een absoluut hoogtepunt waar alles inzit, waaronder gevoelig pianospel en afwisselende vocalen.

De afsluitende titeltrack is in eerste instantie even wennen. Mede door de opmerkelijke opbouw, die aan King Crimson doet denken. De prachtige climax zorgt ervoor dat je Inmazes met een voldaan gevoel afluistert. Een imponerend debuut van een band die het verdiend om meer aandacht te krijgen. Daar is deze release uitzonderlijk genoeg voor. Wat je Vola hooguit kunt verwijten, is dat ze de songs wel iets te weinig venijn meegeeft. Buiten dat is dit schijfje een zeer vermakelijke rit en is het te hopen dat we nog meer gaan horen van deze Denen.

1. The Same War
2. Stray The Skies
3. Starburn