• René Rutten (The Gathering) - 50
  • Roy Bittan (Bruce Springsteen) - 73

• Natasha Shneider (Queens Of The Stone Age) - 2008

U.D.O. - Navy Metal Night
Label: AFM Records
U.D.O. - Navy Metal Night
Nadat we vorig jaar reeds verblijd werden met de release van Steelhammer-Live From Moscow en in 2012 Live in Sofia, brengt onze klein Duitse generaal, Udo Dirkschneider, met zijn band U.D.O. wederom een live opgenomen album uit met de titel Navy Metal Night. Nu had de beste man, voor de afwisseling, het Marinekorps Nordsee orkest (inclusief tienkoppig koor) opgetrommeld om de songs van een klassiek tintje te voorzien.

Na een lang (en voor mij overbodig) intro van de film Das Boot start de band met het lange Future Land gevolgd door Independance Day en Animal Instinct. Op Dancing With An Angel zingt Udo een duet met landgenote Doro. Vermeldenswaardig zijn nog: een bombastische uitvoering van King Of Mean, en een beukende versie van Book Of Faith. Wat opvalt is de typerende krijsende strot van Dirkschneider en het bij vlagen uitstekende spel van leadgitarist Andrey Smirnov (ex-Everlost, Flash Of Aggression). Maar om de andere bandleden niet tekort te doen (Wienhold en Heikkinen), ook zij waren die avond in februari 2014, voor een uitverkochte zaal, in goeden doen. Voor Francesco Jovino (drums) was het in de gelederen van U.D.O. zijn laatste stuiptrekking. Hij werd kort geleden uit de band gekickt ten faveure van Dirkschneiders zoon Sven. De cd eindigt, ondanks de zugabe met Animal House van het gelijknamige debuut uit 1987. De tracklist met 18 songs, bestaat merendeels uit het oeuvre van U.D.O. en is gelukkig voor de fans niet identiek aan de vorige live plaat. En dat is maar goed ook anders rook dit misschien naar geldklopperij. Als we Dirkschneider mogen geloven was het een droom die uitkwam en een hoogtepunt in zijn carrière tot nu toe.

Er valt niets op de productie aan te merken onder leiding van de gebroeders Mattes en Björn Slüter onder toeziend oog van de meester himself. Enthousiast publiek, de vocalen staan er prima op en de balans tussen het geluid van de bandleden en het orkest is dik in orde. Het blijft een vreemde gewaarwording om blazers en strijkers te horen in de traditionele powermetalsongs van deze band. Voor ondergetekende heeft deze symfonische samensmelting in ieder geval geen meerwaarde maar dat moet je als aandachtige luisteraar zelf beslissen om tot aanschaf over te gaan. Binnenkort op dvd/2-cd, bluray/2-cd en dubbel vinyl.

1. Intro (Das Boot)
2. Das Boot
3. Future Land